شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

انواع فواصل موسیقی

۷۴۹ بازديد
انواع فواصل موسیقی

اختلاف زیر و بمی بین دو صدا را در موسیقی فاصله میگویند.
فواصل موسیقی دو نت پی درپی را متصل و غیر آن را منفصل گویند.
بعضی از فاصله های متصل که به هم نزدیک ترند نیم پرده و آنهائی که دور ترند پرده نامیده می شوند.
فواصل موسیقی را همیشه بالا رونده حساب می کنند.
هر فاصله به نام شماره نت های تشکیل دهنده آن نامیده می شود.
تعداد فاصله های میانی هر فاصله همیشه یکی کمتر از شماره نام آن است.
علامتهای تغییر دهنده علامتهائی هستند که قبل از نت ها قرار گرفته و صدای آنها را به اندازه نیم پرده یا دو نیم پرده کروماتیک بالا یا پایین می برد .
در زیر با انواع فواصل موسیقی اشنا میشوید.

دیز (#) صدای نت بدون علامت را نیم پرده کروماتیک بالا می برد .
بمل (b) صدای نت بدون علامت را نیم پرده کروماتیک پایین می برد .
دوبل دیز (×) صدای نت بدون علامت را دو نیم پرده کروماتیک بالا میبرد .
دوبل بمل (bb) صدای نت بدون علامت را دو نیم پرده کروماتیک پایین می برد .

بکار صدای نت های با علامت یعنی تغییریافته بوسیله دیز وبمل و دوبل بمل را به حالت اصلی بر می گرداند.
نیم پرده دیاتونیک و کروماتیک دو نت که هم اسم نبوده و نیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده دیاتونیک میگویند.
دو نت که هم اسم بوده ونیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده کروماتیک نامیده می شوند.
هر پرده از یک نیم پرده کروماتیک (۵کما) ویک نیم پرده دیاتونیک (۴کما) یا بعکس تشکیل شده است.
هر کما معادل ۹/۱ پرده است، بنابراین ۹کما تشکیل یک پرده میدهد

انواع فواصل موسیقی

نت های مترادف (آنارمونیک):

دو نت که هم اسم نبوده ولی صدایشان یکی باشد، مترادف یا آنارمونیک نامیده میشوند.
اگر نت بم یک فاصله را نیم پرده کروماتیک پایین یا نت زیر را نیم پرده کروماتیک بالا ببریم فاصله دورترمیشود ، ولی تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند.

اگر نت بم یک فاصله را نیم پرده کروماتیک بالا یا نت زیر را نیم پرده کروماتیک پایین بیاوریم فاصله نزدیک تر می شود،
ولی باز هم تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند.

بنابراین،اگرازفاصله بزرگ نیم پرده کروماتیک کسرشودبه فاصله کوچک تبدیل می شود.
اگرازفاصله کوچک ودرست نیم پرده کروماتیک کسرشودبه فاصله کاسته تبدیل می شود.
اگربه فاصله بزرگ ودرست نیم پرده کروماتیک اضافه شودبه فاصله افزوده می شود.
اگربه فاصله افزوده نیم پردهکروماتیک اضافه شود به فاصله افزوده ترتبدیل میشود.
اگرازفاصله کاسته نیم پرده کروماتیک کسرشودبه فاصله کاسته تر تبدیل می شود.

معکوس انواع فواصل موسیقی :

اگرنت بم یک فاصله رایک اکتاو بالاببریم وبعدازنت زیر قراردهیم ویااگرنت زیر یک فاصله رایک اکتاو پایین بیاوریم و قبل ازنت بم قراردهیم،فاصله معکوس می شود.
چون شماره فواصل موسیقی ومعکوس آن عدد ۹ رابه وجود می آورد،
بنابر این برای پیدا کردن معکوس هرفاصله کافی است که شماره آن را ازعدد ۹ کم کنیم.
ضمنا معکوس فاصله های درست همیشه درست است ومعکوس فاصله های بزرگ همیشه کوچک است وبه عکس.
ومعکوس فاصله های کاسته همیشه افزوده است وبعکس.
ومعکوس فاصله های افزوده تر همیشه کاسته تر است وبه عکس .

انواع فواصل موسیقی نغمگی (ملودیک) وهماهنگ (هارمونیک):

دوصدای فاصله اگر پی در پی شنیده شوند فاصله را ملودیک و اگر با هم شنیده شوند فاصله را هارمونیک گویند.

آموزشگاه موسیقی

انواع فواصل موسیقی مطبوع و نامطبوع :

فواصل موسیقی یکُم درست و پنجم درست و هشتم درست را مطبوع کامل
و فواصل موسیقی سوم بزرگ و سوم کوچک وششم بزرگ وششم کوچک را مطبوع غیر کامل
و فاصله چهارم درست را مطبوع مشترک و پنجم کاسته چهارم افزوده را نا مطبوع جاذب وبقیه فاصله ها را نامطبوع گویند.

انواع فاصله های ساده :

فواصل موسیقی هستند که حدود آنها ازیک اکتاو تجاوز نکند .

انواع فاصله های ترکیبی :

هر فاصله که از اکتاو تجاوز کند ترکیبی نام دارد.
برای ترکیبی کردن یک فاصله ساده کافی است که نت زیر آن را یک یا چند اکتاو بالا یا نت بم آن رایک یا چند اکتاو پائین ببریم .
کیفیت فاصله های ساده در ترکیبی آنها عوض نمی شود ،
یعنی فاصله های درست در ترکیبی درست وفاصله های بزرگ در ترکیبی بزرگ و کوچک در ترکیبی کوچک خواهد بود.
فاصله ترکیبی همیشه از اضافه کردن یک یا چند عدد ۷ به فاصله ساده آن بدست می آید.
مثلا اگر فاصله سوم بزرگ را به اندازه یک اکتاو دورکنیم فاصله دهم بزرگ ،واگر به اندازه دو اکتاو دور کنیم فاصله بزرگ حاصل میشود .

آموزش نواختن تنبور

۷۵۷ بازديد

در تنبور نوازی از پنج انگشت هر دست استفاده می شود.

در شیوة معمول نوازندگی ، هر یک از انگشتان دست چپ روی یک خانه ،
چهار انگشت پیاپی روی نیم پرده ،
شست بین انگشت نشان و انگشت بزرگتر می نشیند
و از انگشت شست برای سیمِ بم استفاده می شود.

تنبورنوازی با مهارت ، در نواختن ساز به صورت «افقی » نیست ،
بلکه با نواختن دقیق و ماهرانة آرایه های صوتی ، صدادهی شفاف و سلاست
جملات همراه با آرامش ، و بدون کشش عضلانی و عصبی
و با دستیابی به تمرکز که نوازنده در طی آموزشهای هنری و معنوی به دست آورده ، معنی می شود.

مشخصترین عوامل فنی در اجرا عبارت اند از:
ضرب قوی با چهار انگشت ، شُرِّ طولانی ، شُرِّ ساده و نیز ضربات خاصی که گاه بعضی نوازندگان از مکاتب دیگر موسیقی ایرانی ، مثل دو تارنوازی یا سه تارنوازی ، اخذ می کنند.
در شیوة استاد نورعلی الهی این تأثیرپذیریها از موسیقی اصیل شهری شنیده می شود
ولی در شیوة استادان دیگر، نظیر سیدامراللّه شاه ابراهیمی، سیدخلیل عالی نژاد و علی اکبر مرادی ،
خصوصیات اصلی و قدیمی سنّت تنبورنوازی حتی الامکان حفظ می گردد.
در برخی اجراهای موسیقی شهری ، گروه نوازی تنبور به صورت تک صدا دیده می شود
که جدید و گونه ای بدعت گذاری است
و به هر حال با سنّت اصلی و هنری تنبورنوازی ، که مبتنی بر تک نوازی و بدیهه سرایی خلاق است ، تفاوت و حتی تضاد دارد .

آموزشگاه موسیقی

ضبط مقامهای موسیقی تنبور بیش از سه دهه قدمت ندارد
و بسیاری از «مقامهای مقدّس » تا ابتدای هزارة سوم میلادی حق خروج از خانقاه و ضبط را نداشتند.

مهمترین این صفحه ها عبارت اند از :
مسیر عشق الاهی ، حماسه ای روحانی از استاد الهی ، موسیقی کُردی ایران که بترتیب در ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ در پاریس ضبط شده اند .

تنبور باستانی مشخصاتی به این ترتیب داشته است :

۱_سازی رشته ای

۲_نواختن با ناخن یا سه انگشت دست راست

۳_در آغاز یک تار یا یک رشته داشته است

۴_ تنبور دو نوع بوده یک نوع که پرده یا دستان میبستند و دیگری بدون پرده بوده است

۵_ شکل ظاهری آن مانند دو تار ( چگور ) بوده است .

۶_بی تردید دارای گوشی و خرک بوده است .

روش آموزشی صحیح و متود موسیقی یادگیری ساز

۷۸۴ بازديد

برای یادگیری موسیقی و تسلط بر یک ساز تمرین های ویژه ای وجود دارد که میتوانید از آن های بهره ببرید.
به این تمرین های خاص که برای هر ساز به طور جداگانه ساخته میشوند متود موسیقی میگویند.
متود موسیقی سطوح مختلفی از آموزش دارند که در قالب تمرین های هدفمند به هنرجو آموزش داده میشوند.
متود موسیقی جامع و کامل تر معمولا به صورت دوره تالیف می شوند و هنرجو را از سطوح مبتدی و پایه ای به سطوح پیشرفته و بالاتر هدایت می کنند.
در این نوع متود ها معمولا همه نیازهای آموزشی یک هنرجو از جمله نت خوانی و تکنیک هم لحاظ می شود.

متود موسیقی ای که برای شروع آموزش پیانو تصنیف می شوند باید شامل تمام فاکتورهای فوق باشند.
یعنی علاوه بر آموزش خط نت و مفاهیم آن، به تدریج پایه هنرجو را برای یادگیری و تسلط بر ساز تقویت کنند.
از آنجا که در بیشتر موارد آموزش موسیقی از سنین پایین تر آغاز می شود.
این متود ها باید طوری طراحی شوند که بتواند با هنرجو ارتباط برقرار کند.
به کار بردن قطعات آشنا برای گوش کودک در کنار تمرینات تکنیکی،
استفاده از شکل ها و تصاویر مناسب و چاپ تمیز و درشت خط نت از ویژگی های یک متود خوب برای شروع است.

آموزشگاه موسیقی

از آنجایی که روند آموختن ساز به خصوص ساز پیانو که از گستردگی آموزشی بالاتری برخوردار است ممکن است موجب خستگی هنرجو شود،
مولفین اینگونه متود ها سعی می کنند برای حفظ زیبایی و جذابیت کار به نوعی تمرینات آموزشی را با قطعات آشنا با گوش هنرجو تلفیق کنند
به گونه ای که هم لطمه ای به قطعه اصلی وارد نشود و هم اهداف آموزشی متود تحقق یابد.

معمولا متودهایی که در قالب آهنگ هستند بیشتر مورد توجه هنرجویان به خصوص کودکان قرار می گیرند.
علاوه بر این، همزمان با افزایش سطح نوازندگی هنرجو، قطعاتی در قالب آهنگ و متناسب با سطح توان هنرجو از سوی مربی مربوطه اش انتخاب شده
و در اختیار او قرار می گیرد تا هنرجو برای ادامه مسیر انگیزه لازم را کسب کند .
این کار علاوه بر افزایش علاقه و ذوق در هنرجو زمینه آشنایی او با آهنگسازان و سبکهای مختلف هنری را نیز مهیا خواهد کرد.

پیشرفت یک هنرجو تا حدود زیادی به میزان تمرین و همچنین روشی که برای تمرین بر می گزیند وابسته است.
پس از انتخاب و پیشنهاد یک متود و یا قطعه مناسب توسط مربی،
مطالب درس داده شده در هر جلسه آموزش باید توسط هنرجو مرتبا تمرین و تکرار شوند.
برای پیشرفت مطلوب زیاد تمرین کردن به تنهایی کافی نیست بلکه چگونه تمرین کردن بسیار مهم تر است.

برای یک تمرین مؤثر به چه چیزهایی باید توجه داشت؟

تمرینات پیوسته و منظم باشند

بهترین و مؤثرترین روش تمرین، تمرین روزانه است.
به این ترتیب که هنرجو باید برنامه ای مشخص و منظم برای تمرین روزانه و برای مدت معینی از روز برای خود در نظر بگیرد.
شروع تمرین کمی قبل از تحویل تکالیف و فاصله زمانی زیاد بین هر دو جلسه تمرین به شدت از کارایی تمرینات خواهد کاست.

زمان متوسط تمرین روزانه بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در روز است
که البته این زمان بسته به فعالیت و علاقه هنر جو ممکن است متفاوت باشد.

زمان شروع تمرین باید مناسب باشد

وضعیت جسمی و روحی هنرجو در هنگام تمرین بسیار اهمیت دارد.
افراد مختلف دارای فعالیت های بیولوژیکی متفاوتی هستند و زمان اوج فعالیت روزانه در افراد مختلف متفاوت است.
به طور معمول، بهترین زمان برای تمرین موسیقی، عصر هر روز می باشد.

مکان تمرین و موقعیت ساز مناسب باشد

مکان قرار گیری ساز باید به گونه ای باشد که هنرجو احساس راحتی کند.
محل تمرین باید ساکت باشد تا هنرجو بتواند تمرکز بهتری داشته باشد
همچنین برای تمرین باید از نور کافی و مناسب بهره برد.
برای کیبورد و ارگ حتما باید از پایه مخصوص ساز استفاده شده
و ارتفاع پایه متناسب با قد هنرجو باشد برای تنظیم پایه باید دقت داشت که ساعد هنرجو به هنگام نواختن تقریبا در امتداد افق باشد.
همچنین باید از یک صندلی ثابت و راحت، با ارتفاع مناسب و بدون تکیه گاه برای دست استفاده شود.

موسیقی تلفیقی یا فیوژن چیست؟

۷۳۷ بازديد

موسیقی تلفیقی، ترکیب جاز و راک، یا مرگ موسیقی جاز؟
این‌ها همه عناوینی است که در طول سالیان به واژه‌ی فیوژن نسبت داده شده است.
ولی موسیقی فیوژن به واقع چیست؟ کدام یک از این تعریف‌ها صادق است؟

تا دهه‌ ۱۹۶۰ که هنوز ژانرهای موسیقی این چنین در هم تنیده نبودند
کسی به خود این دردسر را هم نمی‌داد که بخواهد واژه‌ی فیوژن را تعریف کند.
بلوزمن‌ها بلوزشان را می‌نواختند.
جزمن‌ها سولوهای طولانی‌شان را بداهه‌پردازی می‌کردند
و گروه‌های راک هم هر سال به فکر تهیه‌ آلبوم‌هایی بودند که ترانه‌های پرفروش بیشتری داشته باشد.
ولی انتهای دهه‌ی ۶۰ نقطه‌ای بود که جز و راک نمی‌توانستند به سادگی از کنار هم عبور کنند.
بیتلز با آلبوم‌هایش تعریف موسیقی راک به عنوان « هنر» را تغییر داده بود.
گروه‌های بعد از بیتلز می‌خواستند تا جایی که می‌توانند «هنری» باشند.
فروش به تنهایی برایشان کافی نبود. از آن طرف، موسیقی جز هم به نقطه‌ای بی‌برگشت رسیده بود.
در یک طرف، هنرمندان جز آزاد (Free Jazz) و جز آوانگارد بودند که هنوز کارشان را می‌کردند
و کاری به این که چقدر پول در می‌آورند نداشتند.
از طرفی جزمن‌های سنتی‌تری مثل مایلز دیویس بودند که احساس می‌کردند کارشان تکراری شده است.

آموزشگاه موسیقی

در واقع ایده‌ی اولیه موسیقی فیوژن،
به تعریف مشهورش یعنی تلفیق جز و راک، یک ایده‌ی تجاری بود
که یکی از روسای کمپانی کلمبیا به مایلز دیویس پیشنهاد کرد
یعنی وارد کردن اِلِمان‌هایی از موسیقی فانک و راک داخل موسیقی جز.
ریتم‌های پیچیده‌ی موسیقی فانکی «جیمز براون» و اسلای اند فمیلی استون (Sly and Family Stone) و سولوهای طولانی و خلاقانه‌ی «جیمی هندریکس» در آلبوم الکتریک لیدی لند (Electric Ladyland) دیویس را متقاعد کرد
که راک و جز می‌توانند نقاط اشتراک دیگری به جز پس‌زمینه‌ بلوزی‌شان پیدا کنند.
نتیجه‌ تلاش مایلز برای تلفیق این دو موسیقی
دو آلبوم In a Silent Way و Bitches Brew در سال های ۶۹ و ۷۰ بود.

این دو آلبوم کارنامه‌ هنری مایلز را احیا کرده،
موزیسین‌های فوق با استعدادی مثل جان مک لافلین (گیتار)، چیک کوریا (کیبورد) و تونی ویلیامز (درامز)
را به صحنه معرفی و نقطه‌ی آغاز موسیقی فیوژن شدند.
پس از این دو آلبوم، دهه ی ۷۰ پر شد از آلبوم‌های دیگری از خود مایلز
و بقیه‌ی نوازنده‌های بسیار تکنیکی که عناصری از راک و فانک را با جز در هم می‌آمیخت.
نتیجه‌ی تاریخی ایجاد این جریان ازبین‌رفتن محبوبیت جز به صورت کلاسیک‌تر آن
و البته انتشار کلی آلبوم‌های حوصله سربر و طولانی هم بود.
ولی مایلز حق داشت. او به هر حال سرنوشت موسیقی را یک بار دیگر تغییر داده بود.

زیر سبک های فیوژن

اگر فیوژن صرفاً به نوعی خاص از تلفیق جز و راک گفته شود، پس تکلیف باقی انواع تلفیق چیست؟
آن همه موسیقی دان که از کشورهای مختلف دور هم جمع می شوند
وموسیقی ملی کشورهای‌شان را با هم مخلوط می‌کنند تا به صدای جدیدی برسند،
کیهان کلهرها، یویوما ها، عالم قاسم‌اف ها، نصرت فاتح علی‌خان ها…آن ها را در چه گروهی باید دسته بندی کرد؟

دسته‌بندی‌ها در مورد چیستی موسیقی فیوژن به شکل اعصاب‌خردکنی متناقض به نظر می‌رسد.
یا دسته‌بندی به شدت محدود است،
مثل مدخل ویکیپدیای موسیقی فیوژن، که آن را همان ترکیب جز و راک می‌داند.
یا بسیار وسیع است که همه‌ی موسیقیهای مختلفی که با هم تلفیق شده اند.
حتی فولک راک و رپ متال را جز زیرژانرهای موسیقی فیوژن حساب کرده است.
این گیج‌کنندگی البته تا حدی طبیعی است.
فیوژن بیش تر از این که یک تعریف علمی باشد یک اصطلاح جاافتاده است.
اصطلاحی که به نسبت زمان و مکان می‌تواند تعریف متفاوتی پیدا کند.
ولی شاید دقیق‌ترین تعریف برای فیوژن یا همان سبک تلفیقی چنین جمله‌ای باشد:
«موسیقیی که عناصر دو یا چند موسیقی که اشتراکات و تفاوت‌های مشخصی با هم دارند را با هم ترکیب کرده تا به صدای نویی برسد.»

بهترین آموزشگاه موسیقی

هر چند این تعریف جامع است.
ولی همچنان مانع نیست.
چون رپ و متال هم به صورت خاص هم تفاوت‌ها و هم اشتراکات تاریخی، فرهنگی‌ای با هم دارند.
ولی رپ-متال را نمی‌توان جزء موسیقی فیوژن حساب کرد.
یا بهتر بگوییم، اصولا کسی این کار را نمی‌کند.
بنابراین فیوژن و چیستی آن،
معمولا در مواجهه با تک آلبوم ها یا پروژه‌های خاصی تعریف می‌شود که دو موسیقی
که معمولا تفاوت‌هایشان بیشتر از شباهت‌هایشان است را با هم تلفیق می‌کند.

انواع فرم موسیقی

۷۵۹ بازديد

در فرم موسیقی AB صف بی پایانی از احتمالات ممکن داریم.
ممکن است یک بخش تکرار شونده یا یک بخش منحصر به فرد یا هر ترکیبی از این دو را ببینید.
برای مثال یک قطعه در فرم روندو (فرمی محبوب در موسیقی کلاسیک) بین یک بخش تکرار شونده و بخش های دیگر در حال تناوب است که هر کدام یک بار رخ می دهند.
پس روندو قادر است به صورت ABACADA و . . . . به همین ترتیب برچسب بخورد.
یعنی در یک فرم موسیقی متضاد، بخش های مختلف موسیقایی دارید که ممکن است به شدت با همدیگر تفاوت داشته باشند.

همچنین ممکن است به یک فرم سیال فرخورد کنید، که هیچ چیزی در آن تکرار نمی شود: ABCDE. . .
در این مقاله برخی فرم های متداول را که در موسیقی به آن برخورد می کنید، شرح می دهیم.

فرم یک قسمتی A

فرم موسیقی یک قسمتی، که فرم A هم نامیده می شود، ابتدایی ترین ساختار قطعه موسیقی است
و ایضا گاهی با نام فر ایر با فر بالاد هم از آن یاد می شود.
در یک فرم یک قسمتی، یک ملودی ساده با تغییراتی جزئی تکرار می شود تا بتواند اشعار مختلفی را در خود جا دهد.
مانند آنچه در ترانه های کودکان مانند مک دونالد پیر یه مزرعه داشت، می آید.
این آهنگ یک خط موسیقایی را تکرار می کند اما با هر تکرار شعر آن تغییر می کند.
فرم یک قسمتی، بیشتر در آهنگ های محلی، سرودهای مذهبی یا دیگر قطعات کوتاهی که یک تم و حرکت محدود دارند، یافت می شود.
فرم های A فقط به یک گونه حضور می یابند.
ممکن است کوتاه یا بلند باشند، اما همیشه به صورت A توصیف می شوند. یا AA یا حتی AAA

فرم دوتایی AB

فرم موسیقی دوتایی از دو قسمت متضاد تشکیل می شود که به صورت یک گزاره و یک ضد گزاره عمل می کنند.
الگو ممکن است یک AB ساده باشد، برای مثال یا یک مینوئت ساده، که در آن فرم معمولا AABB است،
با این نکته که A دوم و B دوم، حالت دگرگون شده ای از A و B اولی باشد.
در فرم دوتایی دوره باروک، الگو قادر است تغییر گام را هم در برداشته باشد.
معمولا چنانچه قطعه در گام ماژور باشد، به گام پنجم گام اصلی مدولاسیون می شود.
قسمت A در یک گام شروع می شود و در تنالیته درجه پنجم آن گام تمام می شود
و قسمت B در یک گام جدید که مدولاسیون شده شروع می شود و در گام اصلی خاتمه می یابد.
با تکرار هر قسمت الگوی تکرار شونده AABB به دست می آید.

فرم سه قسمتی ABA

قطعات موسیقی خیلی وقت ها در فرم ABA که به آن فرم سه تایی هم می گویند نوشته می شوند.
این فرم موسیقی ساده از طریق تغییر دادن و تکرار ملودی به وجود می آید.
برای مثال توینکل، توینکل، لیتل استار، نغمه ای را معرفی می کند، آن را تغییر می دهد
و سپس دوباره همان را بر می گرداند که این کار آن را تبدیل به فرم ABA می کند.
قسمت B در اینجا ممکن است پل نامیده شود، یا واسط بین دو قسمت A

آموزشگاه موسیقی

در اینجا می بینید که فرم سه تایی چطور شکل می گیرد:
قسمت اول، A، ممکن است یک بار نواخته شود یا بلافاصله تکرار شود.
قسمت میانی، B، بخش ایجاد تضاد است، یعنی با قسمت اول فرق می کند.
قسمت آخر همان قسمت اول، A، یا بسیار مشابه به آن است.

فرم سه تایی ABA ایده معرفی و حرکت را با بازآوردن قسمت اول توسعه می دهد.
هر دو معنای تضاد و تکرار در این فرم به کار می روند.
موسیقی پاپ غالبا حالت تغییر یافته یا واریاسیونی از ABA است که AABA، خوانده می شود،
در حالی که بلوز اغلب AAB است. فرم AABA در آهنگ هایی مانند اور د رینبو استفاده شده است.

آینده نامعلوم مرسدس بنز SLC

۷۷۳ بازديد

سال پیش خبر ناگهانی اجاره ماشین با راننده درباره احتمال خاتمه تولید مرسدس بنز SLC به گوش رسید.
البته این تصمیم هنوز به‌صورت رسمی اتخاذ نشده اما به نظر می‌رسد در این لحظه هر چیزی ممکن است.

مدیر بخش پرفورمنس AMG آقای توبیاس موئرز در خلال صحبت با دیجیتال ترندز درباره آینده این رودستر کوچک گفته است:
نمی‌دانم، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در آینده دراین‌باره صحبت می‌کنیم.

حتی اگر تولید SLC در آینده متوقف شود مرسدس بنز با جای خالی در سبد محصولات خود روبرو نخواهد شد
زیرا اشتوتگارتی‌ها ظاهراً به تراشیدن یک رقیب برای پورشه 718 کیمن علاقه‌مند هستند.
موئرز ماه پیش به چنین خودرویی اشاره کرد و گفت اگر تولید آن تأیید شود احتمالاً کارهای توسعه‌ای بر عهده AMG خواهد بود.

اجاره خودرو

اگرچه SLC با خطر بازنشسته شدن مواجه است اما برادر بزرگ آن یعنی SL همچنان نفس خواهد کشید.
جایگزین این خودرو می‌تواند از حالت گرند تورر به رودستر پرفورمنس تبدیل شود؛
اما نسل جدید SL توسط بازوی پرفورمنس ستاره سه پر دنیای خودرو تولید نخواهد شد. موئرز دراین‌باره گفته است:
من شایعاتی دراین‌باره شنیده‌ام. این خبر صحیح نیست.

مدیرعامل دایملر آقای دیتر زچه در نمایشگاه خودروی ژنو درباره نسل بعدی SL سخن گفته
و به این نکته اشاره داشته که یک این خودرو واقعاً جلب‌توجه خواهد کرد.
جانشین این رودستر جذاب هم‌اکنون در حال توسعه بوده و در سال 2021 با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون فرمان پذیری چرخ‌های عقب عرضه خواهد شد.

احتمال بکار گرفتن تکنولوژی الکتریکی نیز در اجاره ماشین بدون راننده این خودرو وجود دارد زیرا تولید نسل بعدی SL تا پایان دهه میلادی آینده ادامه خواهد یافت.
همچنین نسخه پرچم‌دار AMG این خودرو به احتمال زیاد از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو سود خواهد برد.

راهنمای انتخاب رنت ماشین بر اساس کیفیت قسمت یازدهم

۷۵۷ بازديد

هنگامی که قصد رنت ماشین را دارید یکی از مهمترین معیارهایی ک در نظر گرفته میشود کیفیت و استاندارد ماشین است.
در سری مقاله های راهنمای انتخاب اجاره خودرو قصد داریم شما را با انواع خودروها آشنا کنیم.

راهنمای انتخاب رنت ماشین

راهنمای رنت ماشین : شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که به یک کمپانی خودروسازی خاص علاقه زیادی دارند.
شاید قصد خرید ماشین دارید اما ترجیح میدهید پیش از آن خودروی مورد نظر خود را آزمایش کنید و با خیال آسوده انتخاب کنید.
شاید قصد رانندگی با ماشین محبوب خودر را دارید اما از عهده هزینه بالای خرید آن بر نمی آیید.
شاید از جمله افرادی هستید که دوست دارید رانندگی با ماشین های مختلف را تجربه کنید.
این ها همه دلایلی است که افراد برای اجاره ماشین دارند.

تاریخچه فیات کرایسلر اتومبیلز در اجاره ماشین

راهنمای رنت ماشین :
فیات کرایسلر اتومبیلز شرکت هلدینگ خودروسازی ایتالیایی و چندملیتی است،
که پس از خریداری ۱۰۰٪ درصد از سهام گروه کرایسلر توسط شرکت فیات، در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ در شهر آمستردام، هلند تأسیس شد.

دفتر مرکزی شرکت فیات کرایسلر اتومبیلز در شهر لندن، بریتانیا قرار دارد
و بخشی از سهام آن در بازارهای بورس نیویورک و بورس ایتالیا مبادله می‌شود.
در ساختار گروه جدید، به ترکیب هیچکدام از دو شرکت و ساختار سازمانی آنها، تغییری ایجاد نشد
و بخش فیات، با مرکزیت تورین، ایتالیا و بخش کرایسلر نیز به مرکزیت آوبرن‌هیلز، میشیگان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شرکت خودروسازی فیات کرایسلر هم‌اکنون مدیریت بر چندین خودروساز مشهور را بر عهده دارند،
این شرکت‌ها عبارتند از:
فراری، مازراتی، جیپ، آلفا رومئو، دوج، آبارت، کرایسلر موتورز، فیات اتومبیلز، فیات پروفشنال، لانچیا، رم تراکس و استریت اند ریسینگ تکنولوژی، همچنین فیات و کرایسلر.

اجاره ماشین تشریفات

چند نکته برای خوانندگی بهتر

۷۵۵ بازديد

همه ما دارای اندکی ذوق و اشتیقا خوانندگی هستیم.
فرقی نمیکند خواننده حرفه ای باشیم یا برای دل خودمان بخوانیم به هرحال دوست داریم هرچه بهتر بخوانیم.
پس در این مقاله شما را با نکاتی آشنا میکنیم که به شما کمک میکند خواننده بهتری باشید.

۱:هنگام دم یا نفس کشیدن هوا در دو قسمت شکم وسینه پر میشود .
پس در وقت خواندن می باید به این موضوع توجه گردد تا متعادلاَ از این دو ناحیه نفس گیری صورت گیرد.

۲:زمان نفس گیری از اهمیت زیادی برخوردار است.
یعنی خواننده نمی تواند بی قید باشد وهر وقت و هر کجای آهنگ که خواست نفس بگیرد.
زیرا وزن ملودی یا خط آهنگ را دست خوش نابجائی می کند ویا نظم ناشی از شدت وضعف های طبیعی آن را بر هم می زند.
بهترین موقع و بهترین جائی که می توان نفس گرفت انتهای جمله ها یا خطها یا حتی موتیف ها و نت های کشیده
که معمولاً چندین نت با خط اتصال در گروه های کوچک و بزرگ با هم یکپارچه و وابسته و همبسته می گردند می باشد .
به گونه ای که روان بودن خط ملودی دچار نقص و سکته ( نا بجایی زمانی ) نشود
و جریان طبیعی آهنگ از رعایت به موقع شدت و ضعف های اجرایی حفظ شده و در ضمن خواندن نیز آسان گردد .
اگر چه این قاعده در نوازندگی هم مورد توجه است .

آموزشگاه موسیقی

۳:در تلفیق شعر و موسیقی برای هر بخش یا سیلاب کلمات یک نت منظور می شود .
به عبارتی هر بخش یا قسمتی از کلمه منطبق است بر یک نت ( کشش و صدا ) .
اما برای ایجاد زیبایی در خط ملودی گاهی یک سیلاب ممکن است با چند نت بیان گردد
که در این صورت روی آنها خط اتصال قرار می دهند و خواننده چند صدا را با یک سیلاب از کلمات اجرا می کند.

۴:در رابطه با خروج صدا از مبدع حنجره تا گوش شنونده در فواصل مختلف به عنوان تکنیک های آوازی نظریات گوناگونی وجود دارد.
آنچه در این جا قابل یاد آوری است یکی راحت و غیر عصبی خواندن ناشی از راحت فکر کردن و نگرش باز خواننده است
و دیگری بیرون دادن صدا به شکل «آ و اُ»(A-O) با نظر به فرستادن آن به دورترین فاصله ی ممکن می باشد.
یعنی حالت دهان و گلو بشکلی بسته نباشد که صدا به صورت کسره وفتحه ( اَ و اِ ) به گوش برسد حتی اگر آهنگ طبیعی کلمات ( آ و اُ ) نباشد,
چه اینکه حجم و رسائی و برد چندانی نخواهد داشت.

۵:نکته ی دیگر بر واضح و شفاف بیان کردن کلمات است،
برخی از خوانندگان بدلیل اینکه خودشان شعر و کلمه رو می دانند،
به خصوص در موقع اجرای زنده ی برنامه ها ، چندان توجهی به این مطلب ندارند
و بر خلاف تصورشان کلام با مفهوم وضوح لازم بگوش شنونده نمی رسد.

آموزشگاه موسیقی تهران

۶:خوانندگی از وجهی همچون تکنوازی سازها به همراهی ارکستر است ،
لذا خواننده از آزادی عمل در اجرای موسیقی برخوردار می باشد .
یعنی وقتی روی صدای سازها می خواند لزومی ندارد که کاملاً دقیق و ریاضی وار وزن نتها را اجرا نماید ،
بلکه اندکی پسو پیش خواندن بخاطر بیان بهتر کلمات یا بجا آوردن حق مطلب شعر، در حوضه ی اختیاری او قرار می گیرد.
این آزادی عمل نامحدود نیست و حدش به اندازه ای است که در کلیت ضرب آهنگ و میزانهای موسیقی اشتباه یا نابجائی صورت نپذیرد
و به دیگر سخن اصل و اساس ساختمان اثر از نظر وزن بهم نخورد و آهنگ از ریتم و حرکت طبیعی نیفتد .

۷:نظیر مطالب فوق در خصوص فواصل اصوات نیز مصداق دارد .
یعنی خواننده آزاد است که غیر از نت های اصلی تشکیل دهنده ی خط ملودی ،
بنا به ذوق و سلیقه ی حسی خود و به منظور خلاقیت بهتر و آفرینش زیبائی مجاز است حروف زینت ( تحریر) یا صدای فرعی گذرائی را در لابلای صدا های اصلی به اجرا در آورد
بگونه ای که از گام خارج نگردد یا حالت خاص آهنگ خدشه دار نشود.

۸- نکته ی بسیار مهم این است که تمام موسیتی (۱۰۰%) تجربی است
وتمامی مقالات و کتاب های آموزشی فقط جنبه ی زمینه سازی است و در واقع روش تمرین وکسب تجربه را نشان می دهد.

 

تمرینات صدا به شیوه مداحان

۷۸۱ بازديد
آموزش آواز

تمرینات صدا به شیوه مداحان

مطالب زیر حاصل تجربیات شخصی و به قلم کربلایی سید یحیی تقی زاده نوشته شده است
که جهت آشنایی علاقه مندان به این حوزه منتشر گردیده است.

تمرین انعطاف و وسعت

این تمرینات بهتر است صبح ها پیش از صرف صبحانه
و یا عصرها پس از استراحت بعد از ظهر و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز
و در یک برهۀ زمانی ۴تا۶ ماهه صورت پذیرد.
ابتدا لازم است یک دیاپازون یا تیونر(Tuner) تهیه نموده تا بوسیله آن بتوانید تمرینات مربوطه را انجام دهید.
توجه داشته باشید دیاپازون ها معمولاً دو نوع هستند.
نوع معمولی که خود به دو شکل مختلف یعنی دایره شکل و نعل اسبی است
و نوع دیجیتالی آن که به نام تیونر شناخته می شود.

آنچه که بیشتر در دسترس علاقمندان است نوع دایره شکل دیاپازون است.
دیاپازون وسیله ای است که به واسطه ی آن می توان صدای نت های موسیقی را اجراء
و فرکانس صحیح و استاندارد هر نت را شناخت.
پدر اطراف دایرۀ دیاپازون سوراخ هایی به تعداد ۱۳ عدد وجود دارد
که در مقابل هر سوراخ حروف یا علامت هایی درج گردیده است.

ابتدا با استفاده از یک دیاپازون، پائین ترین فرکانس صدای خود را پیدا نمائید.
سپس از همان نت یا درجه شروع به کشش صدا به صورت آوای(آ)
به مدت یک تا دو دقیقه(البته همراه با اعاده نفس) نمائید.
دقت کنید که در حین کشش هر نت، فرکانس صدا بالا و پائین نرفته و ثابت بماند.
سپس در سوراخ بعدی نت شروع (با فاصله نیم پرده) دمیده و همین عمل راتکرار نمائید.
مجدداً به همین شکل یعنی به صورت نیم پرده، نیم پرده صدای خود را بالا برده
و تا جایی که احساس فشار و ناراحتی در حنجره خود نمی کنید این کار را ادامه دهید.

آموزشگاه موسیقی

در این تمرین چند نکته حائز اهمیت است:

اولاً: باید حداقل به مدت یک ماه این تمرین را روزی یک یا دو جلسه انجام داده
سعی کنید در لابلای تمرینات گاهی بدون استفاده ازدیاپازون
و باتکیه برذهن و گوش خود نت ها را اجرا نمائید.

ثانیاً: پس از یک ماه اول که گوش شما به فواصل نیم پرده آشنا شد.
مدت یک ماه هم روی فواصل بیشتر از نیم پرده مثلاً ۱،۱ یا ۲ پرده تمرین نمائید
تا گوش شما به خوبی با درجات و فواصل بین آنها مأنوس گردد.
این کار موجب می شود تادر آینده از ناکوکی ها و فالش های احتمالی
که ممکن است در اثنای تلاوت برای شما پیش آید کاسته شود.

ثالثاً: در ماه های بعدی سعی نمائید از مدت کشش هر نت(۱تا۲دقیقه) کاسته
و بر سرعت اجرای نت ها بیفزائید.
در این حالت ممکن است به مرور به مرتبه ای برسید که تمامی نت ها یادرجات صدای خود رادر کمتر از ۵ ثانیه اجراء نمائید.

رابعاً: تلاش نمائید همان طور که صدای خود رادر جه به درجه بالا می برید.
به همان شکل هم به جای اولیه بازگردانید
درواقع لازم است این تمرینات هم به شکل صعودی و هم به شکل نزولی انجام پذیرد.

خامساً: پس از دو هفته اول تمرینات، سعی نمائید یک تا دو درجه به بالاترین حد صدای خود اضافه نمائید.
دقت کنید که این افزایش باید با یک شیب ملایم و بدون فشار غیر منطقی به حنجره صورت پذیرد.

سادساً: توجه داشته باشید این تمرینات به شکل خلاصه تر و کوتاه تر
می تواند به منظور گرم کردن صدا، مورد استفاده قاری پیش از تلاوت های تمرینی وی قرار گیرد.

تحصیل در مدارس ترکیه

۷۵۸ بازديد
 
 

هرساله عده زیادی به دنبال تحصیل در ترکیه یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی در این کشور یا حتی مهاجرت به ترکیه میباشند.
اما آیا میدانید چه چیزی دلیل این همه اشتیاق آنان برای تحصیل در مدارس ترکیه است؟

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در ترکیه از 6 سالگی سروع میشود.
مدارس ترکیه دو نوع است مدارس خصوصی که در آن فرد موظف به پرداخت شهریه است و مدارس دولتی که رایگان است.
اکثر مدرسه های ترکیه یه یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسوی یا اسپانیایی تدریس صورت میگیرد.
اما مدارسی هم هستند که به اصطلاح مدارس دو زبانه میباشند.
تحصیل در مدارس ترکیه در مقطع ابتدایی 5 سال طول میکشد و پس از آن راهنمایی است که 3 ساله است و دبیرستان که 4 ساله است.
البته برخی دبیرستان ها هم هستند که 5 ساله هستند و یک سال اضافی صرف آموزش زبان های خارجه است.

همچنین دبیرستان های ترکیه از جهت آموزش نیز به دو گروه تقسیم میشوند.
یکی دبیرستان های دولتی که شیوه تدریس د رآن ها استاندارد است
و دیگری دبیرستان های آناتولی که بیشتر زبان های خارجی در آن ها تدریس میشود.

درپایان سال چهارم دبیرستان امتحانات جامع برگزار می شود
که دانش آموزان در صورت قبولی در امتحانات می توانند وارد دانشگاه بشوند.
نمرات دانش آموزان در امتحانات جامع در رشته تحصیلی آن ها در دانشگاه تاثیرگذار می باشد
به این صورت که دانش آموزانی که در دروس ترکی استامبولی و ریاضی نمره بیشتری کسب کنند ،
می توانند در رشته های آموزش، مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روانشناسی ، روابط بین الملل و حقوق در دانشگاه ها ادامه تحصیل بدهند.

آن دسته از دانش آموزانی که در دروس علوم نمره بیشتری کسب کنند نیز ،
می توانند در رشته های کامپیوتر، پزشکی، مهندسی و… ادامه تحصیل در ترکیه در دانشگاه های این کشور داشته باشند.
احتمال قبولی دانش آموزانی که در علوم انسانی نمره بالاتری کسب کنند ،
در رشته های تاریخ، جغرافی و آموزش بیشتر می باشد
و دانش آموزانی که در درس زبان نمره بیشتری اخذکنند در دانشگاه های ترکیه می توانند در رشته های زبان و زبان شناسی ادامه تحصیل بدهند.

 
برچسب ها: