یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

معرفی کتاب انسان‌شناسی موسیقی

۷۴۲ بازديد
انسان‌شناسی موسیقی

معرفی کتاب انسان‌شناسی موسیقی

کتاب “انسان‌شناسی موسیقی” نوشته‌ آلن مریام، انسان‌شناس و انتوموزیکولوگِ امریکایی با ترجمه مریم قرسو از منتشر شد.

به گفته مریم قرسو (مترجم کتاب و مدرس موسیقی دانشگاه تهران
و فارغ‌التحصیل دکترای اتنوموزیکولوژی از فرانسه) کتاب “انسان‌شناسی موسیقی” از سه بخش و پانزده فصل تشکیل شده است.
عنوان‌های سه بخش اصلی کتاب عبارت‌اند از “موسیقی‌شناسی قومی”، “مفاهیم و رفتار”، و “مسائل و راه‌حل‌ها”.
چنان‌که از نام این سه بخش برمی‌آید،
مریام در بخش نخست بر آن است که علاوه بر معرفی تاریخی و اجمالی از شکل‌گیری مفهومی رشته‌ای با عنوان “موسیقی‌شناسی قومی”
به دو مسئله‌ی مهم و بنیادین دیگر یعنی ارائه‌ی نظریه‌ای در تعریف این رشته و روش پژوهش میدانی و مطالعاتی بپردازد.

آموزشگاه موسیقی تهران

در بخش دوم به مفاهیمی پرداخته می‌شود که در عین ارتباط با مقوله‌ی صوت و صدا،
به حواس و ادراکات تولیدکننده‌ی این صدا، یعنی انسان، مربوط می‌شود؛
اینکه چگونه حواس مختلف انسانی در دریافت موسیقی با یکدیگر ترکیب می‌شوند،
روند یادگیری موسیقی در انسان و در بطن بومی اقوام مختلف چگونه پیموده می‌شود و موسیقی چگونه خلق می‌شود.
در عین حال دو وجه کاملاً متمایز انسان در مواجهه با موسیقی نیز مورد بحث قرار می‌گیرد؛
جایگاه اجتماعی موسیقی‌دان در جوامع مختلف و ارتباط انسانی‌ترین توانایی انسان در ارتباط با موسیقی یعنی زبان.

بخش سوم با عنوان “مسائل و راه‌حل‌ها” به حضور این موارد در متن مطالعه‌ی موسیقایی اشاره می‌کند
و موسیقی را در ارتباط با حواس تولیدکننده‌ی آن یعنی انسان در کنار هم قرار می‌دهد
و وارد مباحث بسیار پیچیده‌ای مانند زیبایی‌شناسی و نمادین بودن موسیقی می‌شود.

نشر ماهور

ساخت ویولن با تار عنکبوت

۷۶۷ بازديد

نکته ای که در ساخت ویولن حائز اهمیت است این است که سیم ویولن مستقیما در عملکرد ساز تاثیر گذار است
و می بایست ارتعاش و چسبندگی خوبی داشته و با دوام، محکم و همچنین دارای پاسخگویی مناسب باشد.
سیم ها باید باهم در هماهنگی باشند و مثل یه مجموعه هماهنگ باهم کار کنند
تا وقتی از یک سیم به سیم دیگری می رویم هیچ تفاوتی در تن و فشار سیم احساس نشود.
هیچگاه سعی نکنید تغییری در سیم ها (سل) و (ر) و (می) به وجود آورید،
زیرا در بیشتر موارد یک تغییر کلی برای هر سیم منجر به ناهماهنگی در عملکرد ساز می شود.

ویولن های بی کیفیت با بدترین سیم ها ارائه می شوند.
استفاده از این سیم ها صرفا به منظور کامل جلوه دادن ساز در ذهن خریدار می باشد
و نشان دهنده این موضوع که ساز عملکرد خوبی دارد.
سیم های ارزان چینی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند پس آنها را پاره کنید و سیم های جدیدی بخرید تا همه چیز۲ برابر بهتر شود.
سیم های ویلن بعد از مدتی مستحکم می شوند و نیازی به تعویض ندارند
و اگر تمیز نگه داری شوند، عمر بیشتری خواهند داشت.

محققان دانشگاه امپریال کالج لندن با استفاده از تار عنکبوت “گوی طلایی” استرالیایی به ساخت ویولن پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، تار عنکبوت به دلیل استحکام بسیار بالا در کنار منعطف بودن آن شناخته شده است
که شکار را با قدرت در خود گرفته و همچنین عنکبوت را با انتقال ارتعاش‌های ایجاد شده در اثر تقلای شکار از وجود آن آگاه می‌کند.

آموزشگاه موسقی ویولن

این ویولن دارای سه تار طلایی عنکبوت است که در بدنه کامپوزیت ساز جاسازی شده‌اند.
این بدنه نیز از الیاف ابریشم ترکیب شده با یک عامل اتصال ساخته شده است.

زمانی که نت‌های موسیقی بر روی این سیم‌ها نواخته می‌شوند،
ارتعاشات از طریق سه سیم اصلی و درون بدنه تشدید شده و صدا را بوجود می‌آورند.
این اصل که به سرعت انتشار شهرت دارد، به شکل مشابهی در طراحی ویولن‌های ساخته شده از چوب و فیبر کربن استفاده می‌شود.

اما در ماده کامپوزیت جدید محققان،‌ صوت را می‌توان به شکل ظریفی با تغییر شیوه ترکیب الیاف ابریشمی با بایندر اصلاح کرد.
این امر نه تنها به ویولون‌های مختلف اجازه می‌دهد تا از صداهای از پیش‌ تعیین‌شده متفاوتی برخوردار باشند،
بلکه همچنین می‌توان از این ماده در دستگاههای صوتی مانند بلندگوها و هدفون‌ها نیز استفاده کرد.

محققان اکنون این فناوری را ثبت اختراع کرده‌اند و به دنبال شرکای صنعتی برای توسعه آن هستند.
آن‌ها امیدوارند ویولنهای ابریشمی تا سال آینده وارد بازار شوند.

 

آموزشگاه موسیقی پارسیان

۷۷۵ بازديد

آموزشگاه موسیقی پارسیان

آموزشگاه موسیقی پارسیان

مدیریت:

محمدرضا کریمی

رشته ها:

ساز تخصصی ایرانی و جهانی ، آواز ،آهنگسازی ، سازشناسی، ارکستراسیون، هارمونی، سلفژ و مبانی موسیقی،آنسامبل و گروه نوازی، کنترپوان، فرم و آنالیز، تاریخ موسیقی ایران و جهان، اجرای صحنه ای، مستر کلاس (دوره تکمیلی موسیقی)، کلاسهای آمادگی کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد (نوازندگی ساز ایرانی و جهانی، آهنگسازی) ،کلاسهای موسیقی کودکان (ارف) با اعطای گواهی پایان دوره.

ویولن، ویولا، پیانو، گیتار کلاسیک و گیتار پاپ ، تار، سه تار، سنتور، تنبک، دف، ترومبون، ویولنسل، توبا، ملودیکا، نی، آواز (سنتی، پاپ و کلاسیک)، گیتار الکتریک و آکوستیک، سلفژ و صداسازی.

اساتید:

محمدرضا کریمی، افشار حشمتیان، شاهین صفایی، روشنک کی منش، ایمان محمدقاسم، شیما ابدالی، صنم برازنده، ملودی رحیمی، محمدحسین کریمی، افسانه حسن زاده و …

نشانی:

تهران- بزرگراه اشرفی اصفهانی- بالاتر از میدان پونک- نبش بلوار امام حسن (ع)- ساختمان امیر- پلاک ۳۲۹- واحد۸

تلفن های تماس:

 

موبایل:

 

ایمیل:

کانال تلگرام:

صفحه اینستاگرام:

آپارات:

آموزشگاه موسیقیآموزشگاه موسیقی تهرانآموزشگاه موسیقی خیابان پونکآموزشگاه موسیقی محدوده پونکآموزشگاه موسیقی منطقه 5آموزشگاه موسیقی منطقه پنجبهترین آموزشگاه موسیقیبهترین آموزشگاه موسیقی تهرانبهترین آموزشگاه موسیقی منطقه 5بهترین آموزشگاه موسیقی منطقه پنج

تعریف موسیقی از دیدگاه بزرگان

۷۷۱ بازديد

افلاطون : موسیقی یک ناموس اخالقی است که روح به جهانیان،
و بال به تفکر و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز میبخشد.

ارسطو: موسیقی حکمتی است
که نفوس بشر از اظهار آن در قالب الفاظ عاجز است بنابراین آن را در قالب اصوات ظاهر می سازد.

ابونصر فارابی: موسیقی علم شناسایی الحان است
و شامل دو علم است؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری.

ابوعلی سینا: موسیقی علمی است
ریاضی که در آن از چگونگی نغمه ها از نظر مالیمت و سازگاری، و چگونگی زمانهای بین نغمه ها بحث میشود.

افالطون : موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می کند
و استعداد پذیرش عدالت را در وی بر می انگیزد.

بتهوون: موسیقی مظهری است عالیتر از هر علم و فلسفهای.
موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالیترین تجلی قریحه انسانی است.

لئوپددوفن: ریشه موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد.
درواقع همان روزی که انسان توانست برای نخستین بار خوشیها ورنجهای خود را با صدا نمایش دهد، مبداموسیقی به شمار میآید.

روح الله خالقی: موسیقی صنعت ترکیب اصوات است به طوری که برای انسان خوشایند باشد.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

ابن خردادبه به نقل از یحیی بن خالدبن برمک: موسیقی آن است که تو را شاد کند و برقصاند و بگریاند و اندوهگین کند و جز آن هر چه باشد رنج و بالست.

ابن خردادبه: موسیقی ذهن را لطیف و خوی را مالیم و جان را شاد و قلب را دلیر و بخیل را بخشنده میکند،
آفرین بر خردمندی که موسیقی را پدید آورد.

هگل: آنچه موسیقی متعلق به خود میداند همان اعماق زندگانی درون شخص است
موسیقی هنر خاص روح است و به طور مستقیم به روح خطاب می کند.

واگنر: من موسیقی را تنها وسیله لذت گوش به شمار نمیآورم بلکه آن را محرک قلب و مهیج احساسات میدانم.
موسیقی عالیترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد.

آلفرد تنیسن : شکر در دهان آن قدر شیرین نمی‌آید، که صدا به گوش سالم.

یهودی منوهین : هرگز به فکرم خطور نکرده بود که موسیقی و اندیشیدن چقدر به هم شباهت دارند.
در واقع می‌توان گفت موسیقی یک شیوه دیگری برای اندیشیدن است، یا شاید اندیشیدن شیوه دیگری از موسیقی است.”

لودویک وان بتهوون : موسیقی برای تأیید تنهایی انسان اختراع شد.

جیمز ولدن جانسون : موسیقی زبان مخصوص روح آدمی است.

هیوندای کنا الکتریکی در راه است

۷۶۵ بازديد

هیوندای از یک خودروی غیرآلاینده خود در آستانه نمایشگاه اجاره ماشین با راننده ژنو رونمایی کرد.
این suv سابکامپکت در اولین مرحله در اروپا ارائه خواهد شد
خودرو هیوندای کنا با دو نوع سامانه مولد قدرت ارائه می‌شود
که در مدل پایه بخش الکتریکی قدرتی معادل ۱۳۵ ps را تولید کرده و به یک باتری با ظرفیت ۳۹٫۲ کیلووات ساعت مجهز است.
این مجموعه می‌توانند خودرو را با یک بار شارژ حدود ۳۰۰ کیلووات برساعت پیش برند.

اما در مدل دوم هیوندای کنا موتور الکتریکی قدرتی معادل ۲۰۴ PS تولید می‌کند
و با یک باتری ۶۴ کیلووات ساعتی هماهنگ خواهد شد.
هیوندایی انتظار دارد این مدل دوربرد الکتریکی‌اش بین هر شارژ خودرو را حدود ۴۷۰ کیلومتر پیش برد.

از طرفی این خودروسازی ادعا کرده هر دو مدل از خودروهایش با استفاده از سامانه‌های شارژکننده‌ی سریع در ۵۴ دقیقه حدود ۸۰ درصد از شارژ خود را دریافت می‌کنند.
مدل کوتاه‌برد کنا قادر است در زمان ۹٫۳ ثانیه به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد
و مدل دوربرد نیز برای رسیدن به این شتاب به ۷٫۶ ثانیه زمان نیاز دارد.
در هر دو مدل نیز بیشینه سرعت خودروها به ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

اجاره ماشین

هیوندای به کناهای الکتریکی سامانه احیاء کننده انرژی الکتریکی را نیز اضافه کرده
که با هر ترمز به فرآیند شارژ خودرو کمک می‌کند.
راننده می‌تواند شدت و قدرت نیروی حاصله از این فرآیند را از طریق پدال‌های نصب شده روی فرمان تنظیم کند.

رانندگان اجاره ماشین بدون راننده در این خودرو به طیف گسترده‌ای از دیجیتال‌ها دسترسی دارند.
سامانه اطلاعات و سرگرمی خودرو روی یک صفحه نمایش ۷ اینچی با رزلوشن بالا تجلی می‌یابد و خودرو قابلیت ارتباطی زیادی با کارپلی اپل و اتو اندروید دارد.

هیوندای کنا الکتریکی همچنین به طیف وسیعی از سامانه‌های کمک راننده
مانند کروز کنترل تطبیقی، سامانه حرکت- توقف، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابران پیاده،
سامانه تشخیص نقاط کور و سامانه هشدار ترافیکی در حرکات رو به عقب مجهز است.

آموزشگاه موسیقی ویولن برای کودکان

۷۵۵ بازديد

در آموزشگاه موسیقی ویولن بهترین و با حوصله ترین اساتید برای آموزش موسیقی ویولن به کودکان انتخاب میشوند.
زیرا آموزش این ساز به کودکان نیاز به عشق و علاقه و صبوری زیادی دارد.
چرا که کودکان دنیای خاص خود را دارند
پس باید استاد آموزشگاه موسیقی ویولن بتواند در ابتدا با انجام بازی ها و سرگرمی و قصه مبانی موسیقی را برای کودکان جذاب کند
و با روش کودکانه مباحث تئوری موسیقی را به آن ها بیاموزد.

با توجه به مشکل بودن آموزش ویولن ، آموزش باید به صورت پله پله و با برنامه ریزی دقیق و متنوع و مدون باشد ،
که کودک ضمن لذت بردن از آموختن موسیقی ، احساس پیشرفت و رضایت از آموزش داشته باشد.
ایجاد علاقه و انگیزه و ارتباط خوب بین هنرجو وهنر آموز، سبب تسهیل در امر آموزش می شود و تمرین و آموزش شیرین تر می گردد.

چه سنی برای بردن کودکان به آموزشگاه موسیقی ویولن مناسب‌تر است؟

پرسش رایج خانواده‌ها در آموزش موسیقی به فرزندان این است که سن مناسب یادگیری چه زمانی است؟
معمولا ۴ تا ۵ سالگی سنی است که معمولا کودکان می‌توانند نت را فرا بگیرند
و نواختن یک ساز را آغاز کنند
اما با این حال در سنین پایین‌تر نیز می‌توان موسیقی را در قالب بازی‌های کودکانه
و با کمک گرفتن از وسایل کمک‌آموزشی به کودک ارائه کرد
که این شیوه در حال حاضر در بسیاری از مراکز پیش‌دبستانی کشور نیز متداول است
بنابراین اگر خانواده‌ها تمایل دارند تا فرزند آنها به صورت جدی موسیقی را دنبال کند،
بهتر است این کار از حدود سن ۵ سالگی فرزندشان با ارف و موسیقی کودکان انجام دهند.

آیا کودکان نیز می توانند به فراگیری این ساز بپردازند؟

بلی از آنجا که ویولن سایز کوچک برای کودکان هم هست از سنین کم هم می توانند به فراگیری ویلن بپرداند.
بهترین سن برای شروع نوازندگی از دوران کودکی است.
توجه داشته باشید در این سنین اگرچه فراگیری کودکان بسیار بالا است
اما بدلیل زود خسته شدن کودکان از کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارد،
بهتر است برای پیشرفت بیشتر، زمان تمرینات آنان را کوتاه تر و به دفعات بیشتر تقسیم کرد.

عده‌ای همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که با بی‌انگیزگی کودک خود نسبت به تمرین‌های موسیقی چه کنیم؟
مساله‌ای که در مورد آموزش موسیقی به کودکان اهمیت دارد، تمرین کودکان است.
کلاس‌های آموزش موسیقی در آموزشگاه موسیقی ویولن معمولا به صورت یک جلسه یا دو جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای در هفته برگزار می‌شود
و کودک باید آموخته‌های خود را در این جلسه‌ها در طول هفته در منزل تمرین کند.
در بسیاری از موارد کودک از سوی خانواده‌ها وادار می‌شود که در منزل به تمرین موسیقی بپردازد
در حالی که خود کودک در آن لحظه و آن ساعت تمایلی به انجام این کار ندارد.

آموزشگاه موسیقی ویولن

این مساله باعث افت کیفیت کار کودک در زمینه آموزش موسیقی می‌شود
و حتی ممکن است به دلزدگی او از آموزش موسیقی بینجامد.
وقتی کودک تمایلی به انجام تمرین‌های هفتگی موسیقی خود ندارد، والدین می‌توانند تمرین او را متوقف کنند
تا زمانی که او خود با میل و رغبت برای این کار اقدام کند.
اگر می‌خواهیم که کودک ما موسیقی را فرا بگیرد در واقع قرار است مهارتی به مهارت‌های فردی کودک بیفزاییم
که هریک از این مهارت‌ها می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودک ما را افزایش دهد
و اگر بخواهیم این آموزش را با اجبار فرا روی کودک قرار دهیم، نه تنها اثر مطلوبی نخواهد داشت
حتی ممکن است نتیجه عکس نیز به همراه داشته باشد.
هنرها و مهارت‌هایی مانند موسیقی یا نقاشی برای کودک یک ضرورت محسوب نمی‌شوند
و میل کودک به فراگیری آنها باید حتما در نظر گرفته شود.

اصول آموزش تخصصی ویولن به کودکان

آموختن ویولن برای بزرگسالان هم امری مشکل است،
بچه ها به مراتب می بایست بیشتر تمرین و ممارست کنند،
و در اینجا حضور معلم و مدرس آشنا با روانشناسی کودک و با تجربه در آموزش به کودک و نوجوان، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

از طرفی مدرس آموزشگاه موسیقی ویولن به کودکان، باید به فیزیک بدن کودک توجه داشته باشد.
مدرس مجرب و کار آزموده و آگاه به اندازه ساز،
نحوه به دست گرفتن ساز و آرشه،
نحوه ایستادن هنرجو، منقبض نبودن عضلات و… توجه ویژه دارد
و ضمن اینکه آموزش صحیح نواختن ساز انجام می گیرد، از ایجاد اشکالات و آسیب های مفصلی و استخوانی پیشگیری می شود.

آموزش ویولن و کلیه سازها به کودکان، بهتر است بعد از گذراندن دوره ارف (موسیقی کودک) باشد
ولی چنانچه کودک دوره موسیقی کودکان را نگذرانده باشد ،
طی دوره آموزش باید نت خوانی و ریتم خوانی با روش قابل درک برای کودکان آموزش داده شود
تا کودک درک و شناخت کلی و دید وسیع تری نسبت به موسیقی و ساز وساختارآن داشته باشد.

با توجه به اینکه یادگیری موسیقی کاری متفاوت و نسبتا مشکل است،
آموزش موسیقی به کودکان اهمیت ویژه ای پیدا می کند
و مدرس موسیقی به کودک باید ضمن آموزش اصولی و صحیح ساز، با روشهای قابل فهم برای کودکان، یادگیری ساز را ساده کند
و با ایجاد علاقه و تشویق نقاط مثبت مراقب باشد که کودک از ساز زدن آزرده نشود و به اصطلاح نَبُرَد.

نزد معلم ویولن بروید

نام کودک خود را برای شرکت در کلاس‌های یک مدرس، در لیست انتظار ثبت کنید
و به صورت مرتب به کلاس‌های او و اجرای شاگردانش مراجعه کنید.
این فرصت را در اختیار کودک قرار دهید تا اجرای سایر نوازندگان را مشاهده کند.
با این روش پیش از شروع اولین درس‌های موسیقی، می‌تواند نکات بسیاری را بیاموزد.
زیرا یادگیری موسیقی مانند یادگیری صحبت کردن در کودکان است
و با مشاهده و شنیدن، کودک می‌تواند بسیاری از مسایل را بیاموزد.
از طرفی مدرس موسیقی نیز می‌تواند فرزند شما را ببیند و زمان مناسب برای شروع درس‌های ویولن را به شما اعلام کند.

همراه با فرزند خود موسیقی گوش دهید

سی دی ها و کتاب‌ها و همچنین قطعات معروف اجرای نوازندگان ویولن را تهیه کنید.
هر روز همراه با کودک خود به این سی دی ها و قطعات گوش کنید.
برای یادگیری هر زبانی شنیدن پیش از صحبت کردن بسیار اهمیت دارد.
این روش در متد سوزوکی یادگیری به روش زبان مادری نام دارد و شهرتی جهانی دارد.

به دیدن اجرای زنده موسیقی بروید

تا جایی که می‌توانید کودک را به اجرای زنده کنسرت‌های نوازندگان ویولن ببرید.
برای اینکار بهتر است از کنسرت‌های گرانقیمت و طولانی پرهیز کنید.
زیرا کودکان به صورت طبیعی پس از دقایقی ممکن است تمرکز خود را از موسیقی از دست بدهند
و تمایل به ترک کنسرت داشته باشند.
هرگز سعی نکنید کودک را به اجبار در کنسرت نگه دارید
و می‌توانید محل را ترک کنید. تکرار این کار به مرور باعث افزایش علاقه و تمرکز بیشتر بر موسیقی خواهد شد.

انجام فعالیت‌های سرگرم کننده

فعالیت‌های سرگرم کننده و مفید با کودک خود انجام دهید تا از وضعیت رشد فکری، توجه و تمرکز او آگاه شوید.
این فعالیت‌ها می‌تواند کارهایی از قبیل پختن کیک، کاشتن گیاه و .. باشد.

مهمترین نکته

و اما مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید.
زمانی کودک آماده یادگیری اولین درس‌های ویولن خود است، که بتواند به درستی بر موضوع مورد نظر تمرکز کند
و بتواند راهنمایی‌ها و آموزش‌های مدرس را به درستی انجام دهد.

هنر و توانایی توجه کردن و نظر دادن درباره محیط اطراف و اتفاقات مثبت را به کودک خود آموزش دهید.
با این کار، کودک می‌تواند به تدریج در یادگیری موسیقی با والدین و مدرس همکاری کند.

بهترین سن برای یادگیری ویولن را در حقیقت نمی‌توان به صورت عددی مشخص برای تمام کودکان در نظر گرفت.
این سن در کودکان با توجه به عوامل زیادی مانند ژنتیک، محیط پرورش در خانواده، ضریب هوشی و … متفاوت خواهد بود.

برای دانستن زمان مناسب برای شروع آموزش ویولن باید توانایی کودک در تمرکز و دنبال کردن مباحث و آموزه‌ها را بررسی کنیم
و سن فیزیکی کودک معیار دقیقی برای سنجش زمان مناسب نخواهد بود.
به نقل از سازی ها معمولا شرایط یادگیری در سنین بین ۳ تا ۶ سالگی در کودکان محیا می‌شود.

خلاصه کلام اینکه تلاش کنید با مفرح کردن آموزش ویولن به کودک خود کمک کنید
تا از نواختن لذت ببرد و با تشویق های شما آینده ای درخشان را متصور شود.

حسین قوامی ارتشی موسیقیدان

۷۹۱ بازديد
حسین قوامی

حسین قوامی ارتشی موسیقیدان

می‌خواست ناشناس باشد، چون ارتشی بود و محدودیت‌هایی برایش وجود داشت.
روح‌الله خالقی به او پیشنهاد کرده بود که یک اسم مستعار برای خودش انتخاب کند و در رادیو او را به این نام خطاب کنند.
برای همین، اسمش سال‌ها «فاخته» بود؛ فاخته‌ای که با خواندن قطعه‌ی «تو ای پری کجایی» صدایش ماندگار شد.
۱۷ اسفندماه سالروز درگذشت «حسین قوامی» است.
مردی که خودخواسته دور از هیاهو و شهرت، صدایش را از طریق برنامه‌ی «گل‌ها» به گوش مردم می‌رساند
و تا زمان بازنشستگی‌اش از ارتش، خودش را «فاخته» معرفی می‌کرد.

حسین قوامی در سال ۱۲۸۸ در تهران به دنیا آمد.
پدرش رضاقلی قوامی به موسیقی علاقه‌ی زیادی داشت و در خانه‌اش، تمام صفحه‌های خوانندگان آن زمان را روی گرامافون گوش می‌کرد.
حسین قوامی هم آن زمان تحت تأثیر خوانندگی مانند طاهر‌زاده و ظلی قرار گرفت و سعی می‌کرد، از صدای آن‌ها تقلید کند.
این شوق او به خوانندگی باعث شد تا این کار را ادامه دهد
و با افرادی مانند عبادی، یاحقی، شهنازی و برخی دیگر از هنرمندان آشنا شد.

کلاس آموزش آواز

او در ۱۷ سالگی همراه با برادرش در مجالس هنری شرکت می‌کرد و با ساز بعضی هنرمندان، آواز می‌خواند.
وقتی استادان متوجه قدرت صدای او شدند، توجه‌شان جلب شد و او را به خوانندگی به‌صورت صحیح تشویق کردند.
همین توجه استادان موجب ترغیب او شد و در زمینه خوانندگی پیشرفت کرد.

قوامی هفت سال نزد عبدالله حجازی ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی را فرا گرفت
و در سال ۱۳۲۵ به دعوت مستعان که رییس وقت رادیو بود، به برنامه‌های رادیویی دعوت شد.
او ابتدا با برادران وفادار در رادیو اجرا می‌کرد و مورد تشویق هم قرار گرفت، این همکاری تا سال ۱۳۲۹ ادامه داشت.

در آن ایام، قوامی تازه به ارتش وارد شده و به مقام افسری رسیده بود.
این موضوع باعث شد تا ناگزیر هشت سال همکاری‌اش را با رادیو قطع کند،
اما در بهمن‌ماه ۱۳۳۷ به دعوت زنده‌یاد داود پیرنیا دوباره به برنامه‌ی «گل‌ها» دعوت شد.
در همین دوران به اوج شکوفایی رسید و پربارترین آثارش در این دوران خلق شدند.

قوامی در ابتدای حضورش در برنامه‌ی «گل‌ها» از آنجا که مانع اداری داشت
و نمی‌توانست اسم اصلی خود را در برنامه‌های رادیویی اعلام کند‌، به پیشنهاد زنده‌یاد روح‌الله خالقی اسم مستعار «فاخته» را برای خود انتخاب کرد.

در برنامه‌ی «گل‌ها» شماره‌ی ۵۲، قطعه‌ی «تو ای پری کجایی» با موسیقی همایون خرم از رادیو پخش شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
ابتهاج (شاعر اثر) قصد داشت، خواننده‌ی دیگری را برای این شعر به همایون خرم معرفی کند،
اما خرم گفت که دنبال یک صدای خسته می‌گردد و برای همین حسین قوامی بهترین گزینه بود.
«تو ای پری کجایی» یکی از موسیقی‌های قابل توجه در دهه‌ی ۵۰ بود.

سرانجام وقتی حسین قوامی در سال ۱۳۴۲ بازنشسته شد
و مانعی برای اعلام نامش وجود نداشت، با همان نام اصلی‌اش به مخاطبان معرفی شد.
گفته می‌شود که این هنرمند تا سن ۸۰ سالگی به‌خوبی می‌خواند و زندگی‌ هنری‌اش جریان داشت.

زنده‌یاد قوامی ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۶۸ در بیمارستان «ایران‌مهر» از دنیا رفت و در امامزاده طاهر کرج در کنار زنده‌یاد غلامحسین بنان به خاک سپرده شد.