یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

ب‌ام‌و سری 8 جدید

۷۴۲ بازديد

ب‌ام‌و سری 8 جدید تا ماه نوامبر وارد بازار اروپا نخواهد شد و آمریکایی‌ها نیز باید تا ماه دسامبر منتظر بمانند.
این خودروساز آلمانی برای آشنایی بیشتر با جدیدترین محصول اجاره ماشین بدون راننده خود به فستیوال سرعت گوودوود آمده تا خریداران بالقوه نگاهی دقیق‌تر به سری 8 جدید داشته باشند. باواریایی ها ویدئویی از این رویداد را منتشر کرده‌اند تا افرادی که نمی‌توانند به گوودوود بیایند هم شانس تماشای این خودروی جذاب را داشته باشند.

قیمت پایه سری 8 در آمریکا 111900 دلار است که شامل 995 دلار هزینه تحویل نیز می‌باشد.
با این پول به یک پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری بای توربویی دست پیدا می‌کنید که قدرت 523 اسب بخاری و گشتاور 750 نیوتون متری دارد.
یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و یک سیستم چهار چرخ محرک وظیفه انتقال این نیرو به تمامی چرخ‌ها را دارند.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سری 8 جدید برابر با 3.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
این خودرو به‌صورت استاندارد با دامپرهای تطبیق‌پذیر و چراغ‌های LED با تکنولوژی لیزر ب‌ام‌و عرضه می‌شود.

اجاره ماشین

ب‌ام‌و سری 8 که در ویدئو دیده می‌شود پر از آپشن های متنوع همچون سقف فیبر کربنی می‌باشد.
این خودرو همچنین از پکیج کربنی سود می‌برد که اکثر بخش‌های سپرها، تیغه‌های دیفیوزر، اسپویلر عقب، تریم اگزوز و پوشش آینه‌های جانبی را با کربن می‌پوشاند.

اگرچه سری 8 از ظاهری اسپورت برخوردار است اما کابین ترکیبی از اشرافیت و تکنولوژی است.
تجهیزات استاندارد کابین این خودرو شامل هدآپ دیسپلی، پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی و صفحه‌نمایش 10.25 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی است.
از تجهیزات رفاهی نیز می‌توان پوشش چرم مرینو و سیستم صوتی هارمن کاردون با 16 بلندگو را نام برد.
آپشن هایی همچون سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌تر، اجاره ماشین با راننده تریم شیشه‌ای و سیستم صوتی محیطی باورز اند ویلکینز نیز باعث خاص‌تر شدن سری 8 می‌شوند.

اروپایی می‌توانند مدل 840d xDrive را با بسیاری از این تجهیزات انتخاب کنند اما بجای پیشرانه یاد شده یک قلب آهنین 6 سیلندر 3 لیتری بای توربو با قدرت 315 اسب بخار و گشتاور 680 نیوتون متر در دل خودرو جای خواهد گرفت.

اشتباهات نوازندگی اجرای زنده

۷۳۸ بازديد

در ابتدای بحث درباره ی اشتباهات نوازندگان موسیقی، شاید بتوان گفت بزرگ ترین ترس هر نوازنده ی موسیقی، اشتباه نواختن در حین یک اجرای زنده است!
فرض کنید در هنگام اجرای زنده ی موسیقی، در حال نواختن به طور صحیح هستید که ناگهان یک نت را اشتباه می‌نوازید یا دستتان روی کلید اشتباه می‌رود و از این نوع اشتباهات، و در نتیجه صدای ناخوشایندی به گوش می‌رسد.
همنوازان و افراد حاضر در گروه به شما نگاه می‌کنند و شما احساس حماقت می‌کنید…!
اما نکته اینجاست که دلیلی برای این افکار و این احساس ترس و حماقت وجود ندارد!
شما نباید به قضیه این طور نگاه کنید؛ بسیاری از اوقات، اکثر حاضران در سالن متوجه اشتباه شما نمی‌شوند. مطمئن باشید!

بیشترِ حاضران در سالن، چیزی از موسیقیِ حرفه ای نمی‌دانند و متوجه اشتباهات نوازندگان موسیقی نمی‌شوند.
اکثریت آن ها معنای فالش نواختن یا صدای نامناسبِ یک آلت موسیقی را به درستی متوجه نمی‌شوند.
تنها در صورتی اکثر حضار متوجه اشتباهات نوازندگی می‌شوند که این اشتباهات بسیار فاحش و ملموس باشد و هر کسی آن را بتواند تشخیص دهد.
تجربه نشان می‌دهد که فقط موسیقی‌دان ها و کسانی که با موسیقی به قدر کافی آشنا هستند، متوجه اشتباهات کوچک و جزئی در نوازندگی خواهند شد و تعداد این افراد در بین حاضران همواره ناچیز است.

آموزشگاه موسیقی

بنابراین، ریلکس باشید! یک نوازنده ی خوب، نوازنده ای است که علاوه بر خوب و حرفه ای نواختن، بتواند کنترل اوضاع را در هنگامی که مشکلی در اجرای زنده به وجود می‌آید در دست بگیرد.
نوازندگی به طور زنده، مستلزم داشتن روحیه ای است که بتواند آرامش خود را در مواقع اشتباهات حفظ کند و به نواختن ادامه دهد.
اشتباهات نوازندگان موسیقی آنقدرها به چشم نمی‌آید!
مطمئن باشید که اشتباهات کوچک شما را فقط تعداد انگشت شماری از حاضران ممکن است متوجه شوند؛ پس با اعتماد به نفس در اجرا های خود بنوازید و چنانچه در هنگام نواختن دچار اشتباه شدید، اصلا به آن فکر نکنید و نواختن خود را ادامه دهید.

حتی اگر اشتباه شما به قدری فاحش بود که تقریبا همه ی حاضران در سالن متوجه آن شدند،
باز هم با اعتماد به نفس کار خود را دنبال کنید؛ اگر بقیه ی اجرای شما و برنامه هایتان به درستی پیش برود،
آن اشتباه هم بین کار خوب شما گم می‌شود و در انتهای اجرا کمتر کسی هنوز به آن فکر می‌کند و بسیاری آن را فراموش کرده اند و یا اینکه جلوه ی آن اشتباه کوچک در برابر اجرای کل گروه ناچیز بوده است.
طبق تحقیقات اخیر، نواختن موسیقی در کاهش استرس و اضطراب درونی موثر است،
پس سعی کنید آن را به عامل به وجود آورنده ی استرس در هنگام اجرای زنده تبدیل نکنید!

معنی نت های موسیقی

۷۵۴ بازديد

نُت اصطلاحی در موسیقی، که دو معنی عمده دارد:

نشانه‌ای است در یادداشت‌های موزیکال برای نشان دادن نسبیِ مدت و زمان اجرای یک صوت؛
یک صدای معین، به‌تنهایی.

نت‌ها مانند «اتم‌های» بسیاری از موسیقی‌های غربی هستند: تجزیه‌وتحلیل اجزای یک اثر موزیکال که ایفای آن را آسان می‌کند، درک موسیقی، و آنالیز.[۲]

اصطلاح نت می‌تواند در هر دو معنیِ عام و خاص: یکی مثل وقتی که می‌گوییم «قطعهٔ تولدت مبارک با دو نتِ هم‌صدا آغاز می‌شود»،
و دیگری «قطعه با دو بار تکرارِ یک نت شروع می‌شود».

در حالت قبلی، اصطلاح «نت» به یک عمل موسیقایی اشاره می‌کند؛ در دومی، در این حالت به تعدادی از اعمال موسیقایی با یک صوت معین اشاره می‌کند.

هر نت موسیقی داستان و روایت خودش را دارد و اشاره به معنی و مفهوم خاصی دارد حال میخواهیم بدانیم معنی نت های موسیقی چیست.

نت اول Do :

دومینس = هفت شهر عشق است
یعنی خدایی که در بشر متجلی شد ، و حضور خداوند است در بشر

نت دوم Re :

رجاینا = ملکه ،
خلیفه ، ملکه پادشاه ، و( ماه)یعنی جانشین خورشید

آموزشگاه موسیقی

نت سوم Mi:

مایکروکازم ، جهان آراسته
خائوس یا کائوس یعنی پریشانی که کازموس شده یعنی آراسته شده ، یعنی از یک هارمونی آ سمانی این طبیعت بدنیا آمد . یعنی طبیعت در زیر اتم هایی که همدیگر را خنثی می‌‌کردند شکل گرفت ، یعنی در ابتدا خائوس یا کائوس، یعنی در پریشانی بودند. در این جا صدای mi از آسمان آمد و همه سر جایشان رفتند.

نت چهارم، Fa :

فیتس نی تس سرنوشت
یعنی سرنوشت انسان را در دست (، پلاتونها)سیارات می دانستند

نت پنجم ،Sol:

تیپاسول خورشید
یعنی روشنایی و. پاراسل یعنی ضد خورشید

نت شش ام، La :

کویلا یکتا ، راه شیری
یعنی کهکشان راه شیری که خورشید ما هم در ان سهیم است

نت هفتم ، Ci :

ساسی دیوال ، کهکشان
منظور کل کهکشان های دیگر که راه شیری و کوارترها و کهکشان های خوشه ای هم در ان هستند و دوباره برمیگردیم به شروع اکتاو دوم یعنی Do بعدی

نت برگشت ، Do :

دومینس
یعنی برگشت دوباره انسان به خدا،ان (دو)ی اولی پیوستگی خدا با انسان است و (دو)ی دوم پیوند انسان با خداست ، همان رسیدن انسان به کمال حقیقی .
باخ آهنگساز بزرگ المانی در جواب اینکه چرا موسیقی را انتخاب کرد گفته است :موسیقی را فرا گرفتم تا خودم به بهشت بروم و در ضمن بقیه مردم را نیز با خود ببرم

 

آنچه باید در مورد گیربکس دو کلاچه BMW بدانید

۷۳۰ بازديد

آیا تاکنون به این نکته دقت کرده‌اید که چرا گیربکس‌های دوکلاچه محصولات M پرفورمنس ب‌ام‌و فاقد موقعیت پارک هستند؟
این خودروساز آلمانی اجاره خودرو با راننده  به سادگی خواسته گیربکس استایلی نزدیک‌تر به گیربکس‌های دستی عادی داشته باشد؛
اما خب چگونه از امن بودن خودرو در حالت ایستا مطمئن می‌شوید؟
تنها کافی است خودرو را در حالت درایو خاموش نمایید و گیربکس به‌صورت خودکار در حالت پارک قرار خواهد گرفت.

ب‌ام‌و تلاش داشته تا استفاده بهتر از گیربکس‌های دوکلاچه محصولات M خود را به ما آموزش دهد.
این برند می‌گوید گیربکس‌های DCT بهترین‌های هر دو جهان یعنی تغییر وضعیت خودکار و تعویض دستی را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند.

اجاره خودرو

گیربکس از سیستم سرعت پایین هوشمندی استفاده می‌کند.
به خاطر اینکه گیربکس DCT اساساً بر پایه گیربکس دستی ساخته شده بنابراین فاقد مبدل گشتاور بوده و زمانی که پا را از روی پدال ترمز برمی‌دارید خودرو شروع به حرکت نمی‌کند.
شما باید همانند خودروهای مجهز به گیربکس دستی به آرامی پدال گاز را فشار دهید و اشاره‌ای کوتاه به پدال برای فعال کردن سیستم سرعت پایین کافی است.
اگر پای خود را از روی پدال گاز اجاره خودرو بدون راننده برداشته و ترمز نگیرید خودرو با سرعت حدود 4 تا 5 کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد.

آیا آن دکمه کوچک پایین اهرم تعویض دنده را می‌بینید؟
این دکمه درایو لوجیک نام داشته و سرعت تعویض دنده را کنترل می‌کند.
زمانی که در شهر رانندگی کرده و نیازی به بالاترین پرفورمنس گیربکس ندارید با فشار دکمه حداکثر راحتی ایجاد می‌شود.
زمانی که در پیست باشید سه بار این دکمه را فشار دهید تا میله‌های کوچک در پشت آمپر و زیر نشان دهنده گیربکس ظاهر شوند.
هم‌اکنون آماده محو کردن رقبا هستید!

آشنایی با سالن های کنسرت تهران

۷۴۷ بازديد

شاید بتوان گفت کم تر کسی است که امروزه با واژه کنسرت آشنایی نداشته باشد.
با توجه به انتشار آمار و ارقام تعداد کنسرت های برگزار شده در سراسر ایران در طی یک دهه اخیر از سوی دفتر موسیقی، اولین نکته ای که از نظر می گذرد افزایش سالانه تعداد اجراها و سانس های برگزاری است، که قطعا موازات با افزایش استقبال مخاطب چنین مسئله ای امکان پذیر است.
اکنون ما قصد داریم برای ارتقای سطح آگاهی دوست داران کنسرت در ایران به چگونگی کیفیت سالن های مورد استفاده جهت اجرای کنسرت در شهر تهران بپردازیم و از میزان کیفیت مهم ترین آن ها مطلع شویم.

سالن حافظ، برج میلاد

می توان گفت آرزوی بسیاری از خوانندگان ایران اجرا در این سالن است.
ظاهر زیبا و جذاب آن را می توان از دلایل استقبال بیش از حد هنرمندان به منظور اجرا در این سالن قلمداد کرد.

تاسیس: ۱۳۸۶

ظرفیت: ۱۶۰۰ نفر

ویژگی ها: استفاده از تکنیک Line Array معلق در قسمت های مرکزی، راست، چپ و بالای سِن به سمت تماشاگران.

استفاده از بلندگو های سری Vertec

تعبیه شدن چهار Sub Woofer در قسمت زیر صحنه به منظور تولید حجم کافی صدا به هنگام اجرای کنسرت یا پخش موسیقی

استفاده از ویدئو پروژکشن با پرده نمایش به مساحت ۴۸ متر مربع با قابلیت پخش انواع تصاویر و فایل های ویدئویی

دارا بودن یازده دستگاه نمایشگر LED حدود ۱۲۰ متر مربع

استفاده از شبکه اینترنت بدون سیم در کل فضای سالن

معایب: در برخی کنسرت ها به ویژه در کنسرت های پاپ مشاهده شده است که صدا برای چند لحظه قطع می شود و این مشکل را می توان تنها مشکل اصلی این سالن دانست.

مناسب برای: اجرای همایش های علمی، جشنواره های فرهنگی، کنسرت های موسیقی و هرگونه اجرای نمایش از جمله تئاتر و…

آدرس: بزرگراه همت غرب به شرق، خروجی شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد

آموزشگاه موسیقی

تالار وحدت

سالنی با یک نمای بسیار فاخر و اشرافی که می گویند در ابتدا برای اجراهای اُپرا و موسیقی کلاسیک طراحی شده است.
طرح منحصربه فرد این سالن به گفته طراح آن، اوژن آفتاندیلیانس، برگرفته از طرح اپراهال وین می باشد.

تاسیس: ۱۳۴۶

ظرفیت: ۷۴۰ نفر

ویژگی ها: دارای یک بخش همکف و سه طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است که دارای ۲۰ کابین مخصوص در ۲ ضلع غربی و شرقی می باشد.
یک جایگاه ویژه واقع در بالکن اول و یک جایگاه مخصوص واقع در بالکن دوم دارد.
نمای بیرونی بالکن‌ها به شکل نیم دایره ایست که به سبک کنگره‌ های هخامنشی طراحی شده است.

سِن اصلی سالن دارای عرض ۱۲ متر و بیش از ۱۰ متر عمق و شامل ۳ سیستم سِن متحرک می باشد.

این سالن دارای دو پرده اصلی نمایش است که با فاصله یک متر و نیم از هم و در میان قاب‌ های کناری صحنه پنهان می شوند.
تالار وحدت دارای دو سیستم پرده آهنی ضد حریق و کاملاً آکوستیک می باشد.

سیستم نورپردازی این سالن ساخت شرکت ADB بلژیک و تحت لیسانس آلمان است.

تالار وحدت دارای یکی از بهترین و پیشرفته‌ ترین سیستم‌ های صوتی حال حاضر دنیاست که در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۸ به همت شرکت Meyer راه‌اندازی و کالیبره شد.

معایب: نبود پارکینگ از عجیب ترین و مهم ترین معایب این سالن به شمار می رود، تا جائی که بسیاری از افراد تمام خصوصیات مثبت آن را به همین دلیل نادیده گرفته و سالن های دیگری را برای اجرا ترجیح می دهند.

مناسب برای: اجرای موسیقی در سبک های مختلف از جمله کلاسیک و اُپرا و هم چنین اجرای انواع نمایش و تئاتر

آدرس: خیابان انقلاب، حافظ جنوبی، خیابان محمد حسین شهریار

تاثیر موسیقی بر آلزایمر

۷۴۷ بازديد

موسیقی باعث فعال شدن بخش احساسات و همچنین حافظه در مغز می‌شود که بهبود علائم بیماری آلزایمر را در پی خواهد داشت.
اکثر مردم با نشانه ها وعلائم ضعف حافظه و اختلال عملکرد آن، به خصوص بیماری آلزایمر تا حدی آشنا هستند.
گیج بودن، عدم توانایی در شناختن خود و یا افراد دور و بر و همچنین ضعف روحی و بی علاقگی نسبت به پیرامون از جمله نشانه های آلزایمر هستند.
این بیماری برای خانواده ی فرد بیمار نیز بسیار دشوار است.
در صورت پیشرفت بیماری، فرد حتی بهترین و نزدیک ترین دوست خود و اعضای خانواده اش را نیز نمی‌شناسد.

اما آیا راهی برای از بین بردن یا خفیف کردن علائم بیماری آلزایمر، که در بالا عنوان شد وجود دارد؟
به نظر می‌رسد راهی وجود دارد داشته باشد: موسیقی. موسیقی با مغز ما تعاملی بسیار قوی ایجاد می‌کند.
تقریبا همه ی قسمت های مغز، توسط موسیقی فعال می‌شوند.
موسیقی بر ابعاد دیگری هم تاثیر دارد؛ مثلا تاثیر موسیقی بر احساسات و توانایی یادگیری ما را می‌توان ذکر کرد.

آموزشگاه موسیقی

نورولوژیستی به نام اُلیور در کتاب خود تحت عنوان عشق به موسیقی (Musicophilia)، درباره ی مردی نوشته است که بیماری آلزایمر پیشرفته داشته است.
به طوری که تقریبا هیچ چیز را به یاد نمی‌آورده است.
نه جایی را که زندگی می‌کرده می‌شناخته، نه به یاد می‌آورده زندگی خودش را چه طور می‌گذرانده است و نه حتی نحوه ی لباس پوشیدن و کارهای اینچنینی را به یاد می‌آورده است.
اما او تقریبا همه ی آهنگ هایی را که زمانی می‌خوانده است، به یاد داشت. او حتی قادر بود همچنان در یک کنسرت شرکت کند و آواز بخواند، در حالی که راه رسیدن به کنسرت را نمی‌توانست به حافظه بسپارد!
این موضوع بسیار جالبی است که موسیقی حتی با گذشت چندین سال، در ذهن فردی که به آزایمر پیشرفته مبتلا بود هنوز وجود داشت و از ذهن وی پاک نشده بود.

موسیقی، می‌تواند حتی باعث بهبود در علائم بیماری آلزایمر شود.
اُلیور در کتاب خود، همچنین داستان واقعی درباره ی زنی را روایت می‌کند که او نیز از آلزایمر شدید رنج می‌برده است.
او تمام طول روز را روی مبل می‌نشست و تلویزیون تماشا می‌کرد. یک روز، یک از اعضای خانواده اش کانال تلویزیونیِ موسیقی کلاسیک را گذاشت.
۲۴ ساعت بعد، نشانه های بهبودی ظاهر شد؛ به طوری که فرد بیمار از روی مبل برخاست و تمایل نشان داد تا با خانواده اش شام بخورد و شروع به تعامل با دیگران کرد و به پیرامون خود توجه بیشتری نشان داد.

موسیقی چگونه باعث بهبود بیماری آلزایمر می‌شود؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مشغول انجام کارهای روزمره ی خود هستید و ناگهان چیزی به یاد شما می‌آید به طوری که ظاهرا هیچ تشابهی با کاری که شما در حال انجام آن بودید ندارد!
حقیقت این است که مغز شما، تشابهی هر چند کوچک بین این دو – کاری که در حال انجام آن هستید و چیزی که در آن لحظه ناگهان به ذهن شما خطور می‌کند – پیدا کرده است.
موسیقی هم تقریبا همین گونه عمل می‌کند.

دو ناحیه ی ساختاریِ مغز که شدیدا به موسیقی واکنش نشان می‌دهد، ناحیه هایی هستند که به احساسات و همچنین حافظه ی فرد مرتبطند.

آهنگ های قدیمی، می‌توانند یادآور خاطرات و احساساتی باشد که فرد در گذشته با آن آهنگ داشته است.
قسمت حافظه و احساسات مغز، با گذاشتن آهنگی که او قبلا و در دورانی که سالم بوده است گوش می‌داده، فعال می‌شود و این موضوع باعث به یاد آوری و بهبود بیماری آلزایمر در فرد بیمار می‌گردد.
اُلیور در کتابش بیان می‌کند که گذاشتن آهنگ برای فرد بیمار، ممکن است به یاد او آورد که در چه زمانی برای اولین بار به آن آهنگ گوش داده است و در نتیجه آن قسمت از مغز وی فعال شود.
علاوه بر فعال تر شدن حافظه ی فرد، موسیقی باعث برانگیخته شدن احساسات او نیز می‌شود؛ به طوری که احساس شادی بیشتری کرده و تمایل بیشتری به ارتباط و تعامل با محیط و افراد از خود نشان می‌دهد.

لازم است ذکر شود که فرد بیمار لزوما یک موزیسین نیست؛ این اتفاق می‌تواند تقریبا در هر فرد رخ دهد.
آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که برای فرد بیمار، آهنگ هایی گذاشته شود که می‌دانیم احتمالا وی در گذشته آن ها را گوش داده و یا با آن ها خاطره هایی دارد.
در نتیجه می‌توان کمک کرد تا فردی که به بیماری آلزایمر دچار است، به بهبودی نزدیک شود و یا از شدت علائم بیماری کاسته شود.

اجزا اصلی ریتم موسیقی کدام اند

۷۱۵ بازديد

در این پست میخواهیم شما را با اجزا تشکیل دهنده ریتم موسیقی آشنا کنیم اما در ابتدا بهتر است بدانید ریتم موسیقی چیست.
این موضوع بسیار مهمی است و یادگیری ریتم موسیقی برای همه ی کسانی که می‌خواهند با موسیقی آشنا تر شوند، یا به تازگی شروع به یادگیری نواختن یک ساز کرده اند لازم بوده و توصیه می‌شود.

می‌توان ادعا کرد که ریتم موسیقی، مهم ترین عنصر آن است.
ریتم، آهنگ را به جلو می‌راند، باعث ادامه یافتن آن شده و موزیسین های حرفه ای را از غیر حرفه ای متمایز می‌کند.
می‌شود گفت بدون ریتم، موسیقی وجود ندارد. ممکن است بگویید آنچه که باعث ایجاد یک موسیقی می‌شود، نُت ها هستند؛ اما این گفته صحیح نیست.
اگر ریتم وجود داشته باشد، شما تنها نیاز به وسیله ای دارید که آن صدا را بتواند ایجاد کند.

اجزاء اصلی ریتم موسیقی

ریتم موسیقی، از دو قسمت تشکیل شده است: ضرب یا تمپو (tempo) و میزان نما (meter signature/ time signature).
هر دوی این موارد در شکل زیر نشان داده شده اند.
سه چهارم، که به عنوان میزان نما است و تمپو که برابر با ۱۲۶ می‌باشد.
عدد سه چهارم، مشخص کننده ی دو چیز است: در هر میزان چند بیت یا ضرب وجود دارد و اینکه هر یک ضرب معادل چه نُتی است.
در واقع، عدد بالایی در هر میزان نما (در اینجا عدد ۳) نشان می‌دهد که در هر میزان چند ضرب وجود دارد و عدد زیرین (در اینجا عدد۴) نشان می‌دهد که هر یک ضرب، معادل چه نُتی است (کدام نُت، یک ضرب را تشکیل می‌دهد).
برای توضیح بیشتر، عدد ۴ نشان دهنده ی یک نت سیاه است، ۸ نشان دهنده ی نُت چنگ و ۲ نشان دهنده ی نت سفید می‌باشد و به همین ترتیب.

آموزشگاه موسیقی

همچنین در شکل کلمه ی Allegro (تند و شتابان) مشاهده می‌شود که پس از آن یک نُت سیاه با عدد ۱۲۶ نشان داده شده است.
الگرو، یک کلمه ی ایتالیایی است که معنای سریع، شتابان و طرب انگیز را می‌دهد.
اکثر کلمات موسیقی از زبان ایتالیایی گرفته شده است.
این کلمه، به معنای این است که در هنگام نواختن، تمپویی در محدوده ی ۱۲۰ تا ۱۳۹ بیت (ضرب) در هر دقیقه داشته باشیم که عدد دقیق آن نیز در مقابل آمده است (۱۲۶نت سیاه در هر دقیقه).

نوازندگان طبل یا تیمپانی یا درام، ضرب مورد نظر را برای بقیه ی نوازندگان ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی تنظیم کننده ی ریتم موسیقی هستند.
اما اگر نوازنده ی درام در کار نباشد، مثلا هنگامی که یک ویولونیست یا پیانیست به تنهایی مشغول نواختن سازشان هستند، چه گونه ریتم را رعایت کنند تا موسیقی به شکل خوبی اجرا شود؟
این موضوعی بسیار مهم است و به تدریج و با تمرین کردن، نوازندگان به آن مسلط خواهند شد.

آشنایی با موسیقی باستانی

۷۵۲ بازديد

آریایى‌هاى ایران شاخه‌اى از نژاد هند و اروپایى‌اند که در حدود سه هزار سال پیش از میلاد به آسیاى میانه آمدند و در ماوراء‌النهر ساکن شدند.
نخستین دولت بزرگى که نژاد آریایى تشکیل داد، دولت ماد بود که در اواخر سده هفتم پیش از میلاد تأسیس شد
و صدوپنجاه سال دوام یافت و سرانجام در ۵۵۰ ق.م. به دست کوروش کبیر منقرض شد.
از موسیقی باستانی آریایى‌ها پیش از عصر هخامنشى بدلیل نبودن مدارک و نبود کتابت اطلاعى در دست نیست؛
اما آنچه مسلم است اینکه طوایف آریایى مانند سایر مردمان قدیم براى بیان عواطف و احساسات خویش و نمایش رنج‌ها و خوشى‌ها نغمه‌سرایى مى‌کردند.

کهن‌ترین اثر ادبى نژاد آریاها و‌َداها یا کتب مقدس هندى‌ها که شامل چهار بخش است که یکى از این چهار بخش ‘ریگ وَدا’ نام دارد.
ریگ در زبان سانسکریت به معناى سرود است و وَدا به معنى دانش.
این بخش شامل نغمه‌ها و سرودهاى مذهبى و میراث باستانى قوم هند و ایرانى است.
این قطعات وجود موسیقى را در یمان طوایف آریایى تأئید مى‌کند.
ریگ وَدا از یادگارهاى کهن آریایى‌ها در دورانى است که هنوز جدایى میان آریایى‌هاى ایرانى و آریایى‌هاى هندى رخ نداده است.

در اوستا -کتاب مذهبى زرتشتیان- که از کهن‌ترین آثار ادبى و مذهبى ایرانیان است.
قدیمى‌ترین بخش ‘گات’ ها است که شامل سرودها و مناجات زردتشتیان است،
که به آهنگ و آواز براى نیایش خوانده مى‌شده و کهن‌ترین میراث مدون ما در شعر و موسیقى است.
بخشى از اطلاعات ما در بارۀ موسیقى قدیم در ایران طبق نوشته مورخین یونانى و مورخین ایرانى دورهٔ اسلامى و شاهنامه فردوسى و اشعار سایر شعرا و آلات و ادوات موسیقى به دست آمده از کشفیات باستان‌شناسى مى‌باشد.

آموزشگاه موسیقی

در قدیمى‌ترین دوره تاریخى یعنى سه هزار سال ق.م. سرزمین کلده شامل دو ناحیه سومر و اکَر بوده است.
اسباب و الات موسیقى که در حفارى‌هاى کلده و شهر اور کشف شده تا حدودى ریشه و سابقه موسیقى آسیا بویژه آسیاى غربى را روشن کرده است.
از نقش و نگاره‌هاى به دست آمده مى‌توان دریافت که موسیقى سومرى شامل نیایش نسبت به خدایان و فرشتگان محافظ آنان و شکوائیه و مرثیه بوده است.
سومرى‌ها جشن و شادى نیز برپا مى‌کرده‌اند و نیز براى خدایان خود سرودهایى داشته‌‌اند.
تمدن سومرى‌ها و بعد جانشینان آنها -بابلى‌ها- در تمدن‌هاى سایر ملل دور و نزدیک و نیز در موسیقى آنها رخنه کرده است.

بابل وارث تمدن سومر و آکد بود و مردمان آن نژاد سامى داشتند. پادشاه معروف بابل جدید، بخت‌النصر بود.
بابل در زمان حمورابى به اوج وسعت و ترقى خود رسید و صنایع و هنر مورد توجه واقع شد و تجمل‌پرستى و سرور و عیش، عمومیت یافت.
یکى از مورخین مشهور یونانی، از جشنى نام مى‌برد که یکى از اشراف بابل برپا ساخته بود و در آن ۱۵۰ زن خواننده و نوازنده شرکت داشته‌اند؛
و نى و چنگ و قانون مى‌نواخته‌اند.
در این دوره موسیقى رونق یافت.
کلدانیان موسیقى مذهبى و دربارى داشتند.
آلات و اسباب موسیقى این دوره، ‘بادی’ ، ‘زهی’ ، ‘ضربی’ بوده است؛
مانند: نی، فلوت، شیپور، عود و طبل و مانند اینها. رقص نیز میان آنها متداول بوده است.

در این میان دولت آشور نیز به سبب همجوارى با بابل بر تمدن این سرزمین تأثیر داشته و از آن متأثر گشته است.
طبق اسناد و مدارک به دست آمده این اقوام نژاد آریایى داشته‌اند.
در حال حاضر آلات موسیقى آن عهد بازسازى شده و بسیارى از نغمه‌هاى قدیمى با کمک الواح کهن، آواهاى شعری، ریتم‌هاى اوراد و سرودهاى مذهبى و سایر عوامل به جاى مانده، بازسازى شده و حتى اجراء و ضبط شده‌اند.

در عهد باستان، موسیقى ابتدا وسیله ارتباط بود. و اولین آلات موسیقی، طبل‌هاى بزرگ بود، که براى اعلام خبر به کار مى‌رفته است.
بعدها موسیقى بخشى از آئین و باورهاى مردمى شد و در مراسم مذهبی، مراسم کار و جشن‌ها و سوگ‌ها به کار مى‌رفت.

قدمت موسیقی در ایران

۷۵۵ بازديد

در کاوش‌های انجام‌شده در تپه چُغامیش در خوزستان،
مهری به دست آمد که یکی از سندهای مهم تاریخ موسیقی است
و درواقع کهن‌ترین ارکستر جهان را نشان می‌دهد.
در این مهر ، گروهی نوازنده را نشان می‌دهد که تصویر چنگی بزرگ با نیمرخ نوازنده‌ای در کنار آن دیده می‌شود.
نوازنده‌ی دیگر در حال نواختن طبل است
و نوازنده سوم دو آلت شاخ مانند دارد که نشان می‌دهد در حال نواختن نوعی ساز بادی است
و نفر چهارم خواننده‌ای را در حال آواز خواندن نشان می‌دهد .
گرچه بسیاری از محققین از جنسیت این هنرمندان سخنی نگفته‌اند
اما برخی چون تقی بینش معتقدند که اینان ، بانوان هنرمند ایلامی هستند .

آثار تاریخی دیگری که بیانگر جایگاه زنان در موسیقی ایران باستان است ، نیز وجود دارد .

از آن جمله :

در قرن هفتم قبل از میلاد ، زمان پیروزی آشوربانیپال( پادشاه آشور) بر ایلام ،
صحنه‌های جشن‌های پیروزی به همراه اجرای موسیقی دسته‌جمعی بر روی کنده‌کاری‌ها ثبت‌شده است
که در موزه‌ی بریتانیا موجود است .
در این تصویر ۸ نفر نوازنده‌ی چنگ ، دو نفر نوازنده‌ی نای و یک نفر نوازنده‌ی طبل دیده می‌شود
و گروه کر از شش نفر زن و نه کودک تشکیل‌شده است.
که مقام بالای خنیاگران با توجه به قرار گرفتن بی‌واسطه بعد از خدایان و شاهان مشخص است.

آموزشگاه موسیقی

در حجاری‌های طاق‌بستان زنان نوازنده در مکان بلندی در مقابل پادشاه دیده می‌شوند
و زنی هم در کنار شاه چنگ می‌نوازد.
و پشت سر پادشاه نوازندگانی دیده می‌شوند
که مشغول نواختن چنگ و انواع سازهای دیگر شبیه سرنا و طبل هستند
و چند رامشگر هم به خواندن آواز و دست زدن مشغول‌اند .
در طرف چپ طاق‌بستان هم که صحنه‌ی شکارگاه، حجاری‌شده در قایقی چند زن نوازنده‌ی چنگ دیده می‌شود.

جام نقره‌ای زرکوب شده‌ای در موزه‌ی ایران باستان وجود دارد که مربوط به دوران ساسانی است
و زنی را در حال پای‌کوبی با چغانه‌ای در دست نشان می‌دهد
و سه زن دیگر یکی سرنا ، یکی بربط و دیگری ارغنون می‌نوازد.

بر ویرانه‌های بیشاپور کازرون تصاویری کشف شده که مربوط به قرن سوم میلادی است
و به شیوه‌ی موزاییک‌کاری تهیه‌شده و بر روی یکی از این موزاییک‌کاری‌ها، زنی در حال نواختن چنگ دیده می‌شود.

تاریخچه ساز سه تار

۷۵۶ بازديد

نشانه هایی از وجود سازی مشابه سه تار به دست آمده که قدمت آن حدود دو هزار سال پیش از میلاد است
اولین قدم برای آشنایی با یک ساز، آشنایی با تاریخ آن، صدا و اجزای آن و صد البته نمونه های صوتی آن ساز است.
ما قصد داریم در این مقاله به معرفی سه تار بپردازیم تا بیشتر با این ساز آشنا شویم.

تاریخچه ساز سه تار را شاید باید از دریچه ساز تنبور نگاه کنیم.
تنبور به عنوان سازی شناخته می شود که گفته شده بعدا ساز های سه تار و تار بر اساس آن به وجود آمدند.
نشانه هایی از وجود سازی هم خانواده سه تار به دست آمده که متعلق به آثار سفالی کشف شده در شوش بوده و قدمت آن حدود دو هزار سال پیش از میلاد است.
اما قدیمی ترین نمونه های موجود این ساز به قرن یازدهم هجری قمری بر می گردد.
از قدیمی ترین نمونه های سه تار، ساز ناصرالدین شاه قاجار است که به دست استاد احمد عبادی رسیده است.

نگاره های دوره صفویه نشان می دهد این ساز در مسیر تکامل عود و تنبور ایران قرار دارد.
البته نقوش این ساز در آثار مربوط به دوره ی ساسانی و حتی قبل از آن نیز دیده می شود، از این رو عمر این ساز را می توان بیش از هزار سال تخمین زد.
به مرور زمان تغییراتی در شکل ظاهری و پرده بندی آن ایجاد شد که به صورت سه تار امروزی در آمده است.

یکی از دوره های تاریخی که این ساز بسیار پر طرفدار و فراگیر شده بود دوران قاجار بود.
در آن زمان این ساز توسط میرزا علی اکبر خان فراهانی و پسران او میرزا عبدالله و آقا حسینقلی (اواخر دوران قاجار) نواخته می شد و مانند تار جزو سازهایی بوده که ردیف موسیقی ایرانی با آن اجرا می شده.
خوشبختانه در حال حاضر این ساز جای خود را در موسیقی به عنوان یک ساز مستقل مانند تار باز کرده است.

آموزشگاه موسیقی

سه تار جزو سازهای ملی ایران محسوب می شود و به دلیل آنکه مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می آید.
این ساز از خانواده سازهای زهی و مضرابی است، به این معنی که برای نواختن آن از مضراب استفاده می کنند و صدای آن از نواختن بر سیم یا زه تولید می شود.

روح الله خالقی در کتاب “سرگذشت موسیقی ایران” بیان می کند که سیم های تار اقتباس از سه تار است ولی برای این که صدا قوی تر شود سیم های اول و دوم (زرد و سفید) را جفت بسته اند و پنج سیم پیدا کرده است و سیم ششم نیز چنان که معروف است بعدها به وسیله درویش خان با تقلید از روی سه تار به آن اضافه شده است.

سه تار سازیست که ویژگی های روحی و اخلاقی نوازنده بسیار در صدادهی آن موثر است.
نوازنده این ساز باید هم خوانی و هم آوایی نزدیکی با شخصیت صدادهی ساز داشته باشد؛ سه تار ذاتا سازی کم صدا، با حالتی گرفته و نهفته است و بسیار لذت بخش خواهد بود در صورتی که نوازنده ای درون گرا، بی تظاهر و گوشه گیر با نواختن این ساز آن را تکامل بخشد.
البته این خصیصه باعث ترویج کم تر سه تار، به نسبت دیگر سازها بوده و با وجود عدد بسیار زیادِ سه تار نوازان، ولی این هنرمندان معمولا علاقه ای به نمایش گذاشتن هنر خود نداشتند.

سه تار درونی ترین و متمرکز ترین ساز است، آن را بیشتر برای دل خود می نوازند تا برای دیگری. (ژان دورینگ)

زنده یاد استاد ابوالحسن صبا در توصیف این ساز چه زیبا می گوید : «سه تار برای یک نفر کم و برای دو نفر زیاد است»

این جمله کوتاه و پر معناست، در واقع عبارت است از حاصل تمام گفته ها و شنیده ها در زمینه سه تار.

خصوصیات سه تار

۱. به نسبت دیگر سازها، دارای حجم صوتی کم، ولی در عین حال لطیف، نافذ، ظریف و دلنشین است.

۲. اندازه کوچک این ساز ، وزن کم و ارتباطی که ساز در حال نواختن با بدن نوازنده پیدا می کند، در برقراری ارتباط معنوی بین ساز و نوازنده بسیار موثر است.

۳. شاید حجم کم صدای این ساز دلیلی بر کمتر دیده شدن آن در کنسرت های موسیقی باشد اما به همان دلیل ذکر شده موقعیت خاص خود را در خلوت نوازنده و شنونده تحکیم می بخشد.

۴. در هنگام نوازندگی عوامل زیادی باعث بروز مشکل در حین اجرای برنامه می شوند.
مانند هم کوکی سیم ها، نداشتن پوست (برخلاف) تار و… و به علت محدودیت تعداد سیم و عدم وجود عوامل تغییر دهنده صدا، نوای این ساز خالص و نافذ بوده و کم تر دچار تغییر کوک در حین نواختن می شود.