شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تاثیر آموزش خوانندگی بر فرد

۳۷۱ بازديد

برخی افراد تصور می‌کنند شرکت در کلاس آموزش آواز پاپ و خوانندگی تنها برای پولدارشدن و معروف‌شدن مفیداست اما باید بگوییم که آوازخواندن مزایای بسیار زیاد دیگری دارد.
در این قسمت می‌خواهیم به تعدادی از مزایای خوانندگی اشاره‌کنیم.
بسیاری از افراد حروف الفبای انگلیسی را با یک ملودی خاص حفظ کرده‌اند.
موسیقی می‌تواند به شما در حفظ کردن بسیاری از جملات درسی شما کمک کند.

اثرات شرکت در کلاس آموزش آواز پاپ

آوازخواندن نه تنها به تقویت حافظه شما کمک می‌کند، بلکه با کاهش سطح استرس به سلامتی شما نیز کمک می‌کند.
مرور موسیقی در ذهن باعث تقویت قدرت حافظه می‌شود. ادای کلمات با استفاده از موسیقی به تقویت حافظه فرد کمک می‌کند.

افراد شاد معمولا افرادی سالم هستند.
آوازخواندن در ماشین یا زیر دوش حمام بسیار لذت‌بخش است.
همه ما دوست داریم صدای خواننده‌های محبوب خود را از رادیو گوش دهیم.
موسیقی باعث آرام‌شدن و محظوظ‌ شدن شما می‌شود.
آوازخواندن یک راه ساده و آسان برای شادشدن است. می‌توانید در هرجایی که هستید شروع به آوازخواندن کنید.

استرس باعث ایجاد مشکلاتی مثل ازدست‌دادن حافظه، افسردگی و مشکلات تنفسی می‌شود.
هنگامی‌که استرس داشته باشید نمی‌توانید درس بخوانید. آوازخواندن باعث کاهش ضربان قلب می‌شود و در نتیجه از میزان استرس شما کاسته می‌شود.
همچنین قدرت حافظه شما نیز تقویت می‌شود.

هرچه میزان استرس کمترشود، نفس‌کشیدن و گردش خون بهبود می‌یابد.
کاهش استرس به خواننده کمک می‌کند تا با احساس بیشتری بخواند.
همچنین برای افراد مسنّی که در معرض افسردگی هستند، آوازخواندن بسیار مفید است.

موسیقی می‌تواند فارغ از مذهب باعث ایجاد یکدلی و اتحاد بین مردم شود.
خواندن دسته جمعی شعر تولد یک سنت قدیمی است.
هنگامی‌که می‌خواهید بصورت دسته جمعی آواز بخوانید باید با دیگران هماهنگ‌شوید و این موضوع باعث اجتماعی‌ترشدن شما می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، هرچیزی که باعث آرامش شما شود، به بهبود سلامت شما کمک می‌کند.
آوازخواندن به افزایش ظرفیت ریه و بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند.
اگر در آوازخواندن از تکنیک‌های تنفسی مناسبی استفاده کنید، به بهبود سلامت خود کمک کرده‌اید.

آوازخواندن باعث افزایش سطح تمرکز شما می‌شود و شما را برای انجام کارهای گروهی آماده می‌کند.
البته برای اینکه بتوانید در یک گروه آوازخوانی کنید باید سخت تلاش‌کنید تا بتوانید با افراد گروه هماهنگ‌شوید.

یکی دیگر از مزایای آوازخواندن خوش‌بین‌شدن است.
اگر از تکنیک‌های مفیدی در آوازخوانی استفاده کنید از لحاظ جسمی و روحی شرایط ایده‌آلی پیداخواهیدکرد و در نتیجه نسبت به محیط پیرامون خود احساس خوش‌بینی خواهیدکرد.

در برخی مذاهب، آوازهایی بصورت دسته جمعی خوانده می‌شود.
دلیل آن این است که این آهنگ‌ها باعث برانگیخته‌شدن احساسات فرد می‌شود و امید او برای ادامه زندگی را افزایش می‌دهد.

موسیقی‌های مذهبی باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود.
به آنها احساس امید و شجاعت برای مقابله با مشکلات زندگی می‌دهد.
این موسیقی‌ها شما را تشویق می‌کنند تا هنگام مواجهه با بحران به‌جای ناامیدشدن، امیدوار باشید و تلاش کنید که این بحران‌ها را پشت سر بگذارید.

تاریخچه موسیقی پاپ

۳۶۹ بازديد

آغاز شکل گیری موسیقی پاپ در آموزشگاه موسیقی شرق تهران به هزاران و شاید میلیون ها سال پیش باز می گردد، در حقیقت هیچ کسی نمی داند که موسیقی پاپ از چه زمانی پا به عرصه ی وجود نهاده است.
قدیمی ترین متن مکتوب و نت نگاری شده، به دست آمده از یک موسیقی پاپ مربوط به حدود سال ۱۳۰۰ میلادی است.
البته نت نگاری به شیوه امروزی از حدود سال های ۱۶۰۰ به بعد رواج یافت و منظور من از متن نت نگاری شده همان نشانه هایی است که در آن زمان صرفا برای نشان دادن کمی بم تر یا زیرتر شدن صدا به کار می رفته.

در این سبک که ممکن بود تنها با ساز اجرا شود یا همراهی ساز و خواننده را در خود داشته باشد تا حدود زیادی از عناصر موسیقی کلاسیک استفاده می شد.
ساز بندی ها تا حدودی شبیه ارکسترهای کوچک و خانگی کلاسیک بود به جز اینکه از درامز که در موسیقی جز استفاده ی فراوان داشت به جای پرکاشن های موسیقی کلاسیک استفاده شد.

بداهه نوازی هم مانند سایر موسیقی های مردمی جزئی جدا نشدنی از این موسیقی بود.
به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و ابداع سینتی سایزرها، موسیقی الکترونیک بیش از پیش وارد این سبک از موسیقی شد تا جایی که امروزه کمتر موسیقی پاپی را می توان یافت که تماما از سازهای ارکستری استفاده کرده باشد.
در طی زمان و با پیشرفت این موسیقی سبک هایی همچون ترنس و دیسکو نیز در زیر مجموعه ی همین سبک به وجود آمدند که از خصوصیات ترنس و دیسکو می توان به درامز و باس با صدای بسیار بلند و کر کننده اشاره کرد.

از اواخر قرن نوزدهم تا حدود دهه ی ۵۰ میلادی سبک جز از پرطرفدارترین سبک های موسیقی بوده و پس از آن تا اواسط دهه ی نود سبک راک و از آن زمان تا به امروز موسیقی متال و رپ پرطرفدارترین سبک های موسیقی بوده اند.
موسیقی پاپ، از میان گروههای موسیقی سوئینگ دهه ۳۰، بلوز شیکاگو و موسیقی کانتری ایالت تنسی به پا خواست.
در دهه ۵۰، خوانندگان روز کسانی چون فرانک سیناترا ، بابی دارین و پگی لی بودند.

بررسی موسیقی پاپ در آموزشگاه موسیقی محدوده نارمک

دهه ۶۰

چهار عامل مهم موجب گسترش موسیقی پاپ شدند.
یکی گروههای دوواپ دخترانه مقیم نیویورک بودند که ترانه سرایان آنها مانند کارول کینگ ، نیل دایموند و برت باکاراک در دهه ۷۰ به شهرت فراوانی رسیدند،
در طرف دیگر تحولات موسیقی سول بود که با ظهور آرتا فرانکلین ٬ برادران آیزلی ، ری چارلز و همچنین خوانندگان موتاون در دیترویت که استیوی واندر ٬ سوپریمز و ماروین گی اولین کسی که کنترل هنری کار خود را در دست گرفت از جمله مهمترین چهره های آن هستند.
در نهایت گروه بیچ بویز که سبک خود را سبک موج سواری کالیفرنیایی نامیده بودند.

گیتار الکتریکی و لوازم تقویت صوتی نیز تاثیر فراوانی بر موسیقی مدرن گذاشتند.
در دهه های ۳۰ و ۴۰، سازهای تقویت شده برای رقابت با درجه صدای بالای ارکسترهای سوئینگ یک ابزار ضروری بودند.
گیبسون اولین گیتار گیبسون لس پاول را در سال ۱۹۵۲ به علاقمندان معرفی کرد.
در دهه ۶۰، مجموعه آواهای قابل دسترس در کلاس آموزش گیتار الکتریکی با تولید یک جعبه افکت اصلاح و تعدیل شد و یک پدال برای کنترل آن در مسیر جعبه قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۳ گروه بیتلز موسیقی پاپ را متحول کردند و طوری محبوب شدند که پنج ترانه پر فروش تمام چارتهای آمریکا متعلق به بیتلز بود.
پس از آن، کسانی چون باب دیلن ، سایمون و گارفانکل و گروه بردز ، که خوانندگان فولک بودند نیز به استفاده از سازهای الکتریکی روی آوردند.
بسیاری از گروههای موسیقی دیگر نیز این مسیر را دنبال کردند.
در سال ۱۹۶۶، گروه بیتلز تصمیم گرفتند که به جای برگزاری برنامه های زنده، بیشتر بر روی کار استودیویی متمرکز شوند.

دهه ۷۰

گروه بیتلز از هم پاشیده شد و موسیقی پاپ در میان صداها و آواهای مختلف سرگردان شد.
در اوایل دهه ۷۰، پیروان سبک پاپ چارتها را تسخیر کردند که در میان آنها میتوان از موسیقی دیسکوی، آوای همراه با پیانو بیلی جوئل و التون جان و موسیقی کانتری گرفته تا موسیقی ملایم کارپنترز ، نیل دایموند و کارول کینگ نام برد.
در این میان هنرمندانی با گرایش بیشتر به راک هم بودند که راد استوارت ، استیلی دن و فلیت وود مک از آن جمله اند.
موسیقی راک هم با ظهور گروههایی چون لد زپلین ، پینک فلوید و کویین ، در این دوره به پیشرفت بزرگی دست یافت.
موسیقی پاپ شاخه ای به نام دیسکو پیدا کرد که به شکل غیر قابل وصفی محبوب شد و اولین ژانر از موسیقی بود که از موسیقی الکترونیک برای تبلیغات و اجراهای بزرگ استفاده کرد.

دهه ۸۰ به بعد

در دهه ۹۰، عده ای سودجو که به دنبال موفقیت مالی بودند و این فرمول بسیار برایشان کارساز بود، تصنیفهای عاشقانه و افسانه ای را به شیوه ای به شدت سطحی و سرهم بندی شده مورد استفاده قرار دادند.
این عده با دور هم جمع کردن گروهی از پسران یا دختران جوان و جذاب و خوش صدا، که همه به اجرای ترانه های مشابه میپرداختند، دوره ای را به وجود آوردند که به نام عصر گروههای پسر یا دختر نامیده میشود.

از دیگر مقاله های جالب منتشر شده در وبلاگ آموزشگاه موسیقی معرفی سبک الکتروهاوس میباشد

در اوایل هزاره سوم، گروههای پاپ راک با ترانه هایی ساده برای شنیدن، به وجود آمد.
امروزه، طیف موسیقی پاپ با درهم تنیده شدن سبکهای مختلف گسترده تر شده است.
با این وجود در طی چند سال اخیر موسیقی راک، در محبوبیت نزد عموم مردم موفقتر بوده است و از طرفی با امکاناتی که به خاطر وجود اینترنت فراهم شده است، دسترسی به انواع موسیقی بیشتر است
و مردم میتوانند راحت تر سبک و موسیقی مورد علاقه خود را تشخیص داده و ترانه های خوانندگان محبوب خود را پیدا کنند.
با این وجود فروش آلبومهای موسیقی در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته و گروههای راک چارتها را در تسخیر خود درآورده اند.
امروزه، هنرمندان عرصه موسیقی بیشتر از فروش آلبومها، بر روی درآمد حاصل از اجراهای زنده حساب مبکنند و گروههای راک از جایگاه خاصی در تمام فستیوالها و تورهای موسیقی برخوردارند.

ویژگیهای بهترین مدرس گیتار آموزشگاه موسیقی ۲

۴۳۵ بازديد

اگر آموزش گیتار در بهترین آموزشگاه موسیقی تهران هم مثل حل یک معادله‌ی ساده بود، دیگر کاری برای مدرسین نمی‌ماند که بخواهند برای هنرجو انجام دهند.
در واقع هنرجویان کلاس آموزش گیتار انسان هستند و نمی‌توان مانند کامپیوتر به آن‌ها برنامه داد.
در حین آموزش‌ وقت‌هایی هست که حواس هنرجویان پرت می‌شود، دل و دماغ کار ندارند یا دوست دارند آهنگ دیگری را بنوزاند.
علاوه بر آن برخی از هنرجویان همیشه دوست ندارند همه چیز را به صورت کاملا بی نقص اجرا کنند.
اشتباهی که مدرسین مرتکب می‌شوند این است که بیش از حد از روی اشتباهات هنرجویان می‌گذرند.
به عبارت دیگر، به این خاطر که نمی‌خواهند زیاد سخت گیر باشند اجازه می‌دهند که عادات اشتباه در هنرجویان شکل بگیرد.
بسیاری از اوقات این کار نه تنها به شلخته نوازی می‌انجامد بلکه ممکن است به هنرجو آسیب هم بزند.

از طرف دیگر، برخی از مدرسین در بر طرف کردن عادات بد هنرجویان در نوازندگی بیش از حد سخت‌گیری می‌کنند.
متاسفانه این کار هم اشتباه است چون اکثر نوازندگان گیتار دوست ندارند مدرس مته به خشخاش بگذارد و جزء به جزء اشتباهات آن‌ها را بگیرد و اصلاح کند.
در نتیجه، این مدرسین باعث می‌شوند که هنرجویان‌شان انگیزه‌ی خود را از دست بدهند،
چون لذت نواختن و یاد گرفتن گیتار از آن‌ها گرفته می‌شود.

موفق ترین مدرسین بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

موفق‌ترین مدرسین آموزشگاه موسیقی تهران گیتار کسانی هستند که می‌توانند اید‌ه‌ها را با هم تلفیق کنند.
هدف شما در آموزش گیتار باید این باشد که عادات بد هنرجویان را به مرور زمان بر طرف کنید.
برای رسیدن به این هدف، باید موارد مهم‌تر را در اولویت قرار دهید و اول به آن‌ها بپردازید.
مهم‌ترین مسائلی که باید قبل از همه به آن‌ها بپردازید آن‌هایی است که ممکن است به هنرجو آسیب بزند.

عدم شفاف سازی در مورد میزان تمرین که لازم است هنرجویان در خانه داشته باشند
برخی از هنرجویان در خانه به شدت تمرین می‌کنند و تلاش مداومی دارند تا گیتاریست بهتری شوند.
اما اکثر هنرجویان گیتار تلاش زیادی نمی‌کنند.
دلیل این کم کاری از طرف هنرجو این است که مدرس به صورت شفاف مشخص نمی‌کند که هنرجو باید در خانه چه تمرینی انجام دهد.
به همین دلیل هنرجوی کلاس آموزش گیتار نمی‌داند چقدر تمرین لازم است تا به آنچه که ایده‌آل مدرس است دست یابد.
مدرسین خوب به هنرجویان خود می‌گویند که چه میزان تمرین باید داشته باشند و همین طور برای آن‌ها توضیح می‌دهند که چرا این میزان تمرین برای آن‌ها لازم است.
به علاوه، مربی نباید از همه‌ی هنرجویان خود به یک میزان انتظار داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر یک از هنرجویان نیازهای منحصر به فردی دارد.

بعضی مدرسین گیتار احساس می‌کنند که باید همیشه چیز‌های جدید به هنرجویان خود آموزش‌ دهند.
این باعث می‌شود که فشار زیادی به هنرجویان وارد شود.
دلیل آن این است که مطالب جدیدی را به مغز خود می‌ریزند اما یاد نمی‌گیرند این مطالب را به کار بگیرند.
مدرس با دادن تمرین راحت نیست و در هر جلسه بیشتر روی آموزش‌ مطالب جدید تمرکز می‌کند تا عدم مهارت در آموزش گیتار را با آن جبران کند.
مدرس می‌خواهد رضایت هنرجویانی را که می‌گویند آماده‌اند درس جدید را شروع کنند جلب کند.
حقیقت این است که هنرجویانی که این را می‌گویند در اکثر مواقع این آمادگی را ندارند.

پیشنهاد ویژه ما در آموزشگاه موسیقی گشتاسب این است که حتما مقاله پیشین موفق‌ترین مدرس گیتار آموزشگاه موسیقی تهران را نیز مطالعه فرمایید.

عدم توانایی تغییر روش هنگامی که هنرجو درس را نمی‌گیرد
مدرسین کم تجربه‌ی گیتار معمولا نمی‌دانند چطور مفاهیم جدید را به روش‌های مختلف برای هنرجویان توضیح دهند.
این دسته از مدرسین مشکلات دیگری نیز خواهند داشت چون تمایل دارند از روش یادگیری خودشان برای آموزش گیتار استفاده کنند و این مشکلات دیگری را پیش می‌آورد.

گیتار فلامنکو چه تفاوتی با کلاسیک دارد

۴۱۳ بازديد

گیتار فلامنکو یکی از انواع گیتار است که اهنگ های دلنوازی میزند و طرفداران زیادی در کلاس آموزش گیتار دارد.
این گیتار شباهت ها و تفاوت هایی با گیتار کلاسیک دارد که در اینجا به ان اشاره می کنیم.
موسیقی فلامنکو مربوط به جنوب اسپانیا و منطقه ای به نام آندلس می باشد.

گیتار زمانی وارد موسیقی فلامنکو شد که اسپانیایی‌ها فلامنکو را با سازهای دیگری می‌نواختند.
پس از آن گیتار به شدت بر این موسیقی تاثیر گذاشت و هم اکنون گیتار و موسیقی فلامنکو با هم وابستگی متقابل دارند.
موسیقی فلامنکو و خود گیتار رگه‌هایی از اثر گذاری فرهنگ‌های یهودی، عربی را در خود دارند.
گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک از نظر ساختار دارای یک سری تفاوت‌هایی می‌باشند.
در گیتار فلامنکو روی صفحه گیتار معمولاً از جنس چوب صنوبر و پشت و کنارۀ گیتار از جنس چوب سرو می‌باشد
و بر روی رویۀ صفحۀاصلی، تلق نازکی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی صفحه هنگام اجرای تکنیک ضربه با ناخن می‌شود که به آن گلپیدور می‌گویند.

در تعریفی دیگر از گیتار فلامنکو باید بگوییم به معنای خاموش یا ساکت می باشد.
تکنیکی است که هر گاه نوازنده گیتار فلامنکو بخواهد صدای آکوردی را به طور ناگهانی خفه کند از این تکنیک استفاده می کند.
که از دست راست و هم از دست چپ می توان استفاده کرد.
این اجرا با استفاده از دست راست به این صورت است که مچ دست به مهارتی خاص به طرف داخل ،‌به سمت صفحه جلوی گیتار حرکت می کند و باعث قطع صدا می گردد.
اجرای آپاگادو با استفاده از دست چپ به این صورت است که انگشت چهارم در خطی مستقیم در عرض و عمود بر سیمها فرود می آید تا صدای آکورد را خفه کند.

بررسی فلامنکو در کلاس آموزش گیتار

موسیقی فلامنکو به سبکی از گیتار زدن اسپانیایی ها گفته می شود.
این سبک دارای اجزای گوناگونی می باشد که ریشه اصلی آن ها به قرون ۱۴و۱۵ میلادی می رسد.

سبک فلامنکو بر گرفته شده از حالت شرقی و هند و است که ریتم های متنوع و زیبایی هم دارد.
این سبک ساز مخصوص خود را دارد که گیتار فلامنکو نام دارد و ساز اصلی این سبک است .
البته در کنار آن از سازهایی چون فلوت و گیتار آریانا نیز استفاده خواهد شد.

تفاوتهای کلی دو گیتار را از لحاظ ساختار میتوان تاحدودی در دسته زیر تقسیم‌بندی کرد،
اما در این صفحه اشاره‌ای در مورد تفاوتها در استایل، ترکیب‌بندی، گام و دستگاه‌ها نشده است.
هر دو دارای اجدادی مشترک هستند.
اساس ساختار آنها همسان است و هر دوی آنها با ناخن نواخته می‌شوند.
طریقه نگه داشتن در هنگام نواختن با هم تفاوت دارد.
گیتار فلامکنو را روی زانوی راست و گیتار کلاسیک را روی زانوی چپ گذاشته، می‌نوازند.
گیتار فلامنکو غالباً کوکی تقریبی دارد که ممکن است با صدای خواننده تنظیم شود.
گیتار کلاسیک برای تکنواز است و کوک کاملاً دقیق و هر نت باید به تفکیک، تمیز و روشن باشد.

اگر قصد آموختن این ساز را دارین باید با اصطلاحات رایج در گیتار فلامنکو آشنا باشید.

ساختار چوبهای بکار رفته در گیتار فلامکنو جعبه از چوب صنوبر، چوب اطراف و پایین جعبه صدا از جنس سرو آزاد، چوب پشت دستۀ گیتار از سرو، چوب قسمت انگشت‌گذاری از آبنوس، و چوب قسمت پیچ‌های کوک و نوارهای اطراف ساز و تزیین و اطراف دهانه و پل‌ها از چوب درخت گل رز است.
در گیتار کلاسیک چوب اطراف و پایین جعبه ساز از چوب درخت گل رز و بقیۀ قسمتها مانند گیتار فلامکنو است.
جنس صدا در گیتار فلامکنو تیز تر و نافذتر است.

قطر دستۀ گیتار فلامکنو، کمتر از قطر دستۀ گیتار کلاسیک است که باعث سرعت و چابکی حرکات دست چپ می‌شود.
گیتار فلامنکو معمولاً کمی زرد و روشن‌تر و طبیعی چوبش را دارد، در مقابل رنگ گیتار کلاسیک‌ها معمولاً قهوه‌ای تیره است و رنگ طبیعی چوبش را دارد.
ساختار آنها در پُل برجسته‌تر است سیم در گیتار فلامنکو به دهانه ساز و بند فِرِت‌ها نزدیک‌‌ترند، پل گیتار کلاسیک بلندتر است، بنابراین سیم‌ها از دهانۀ و پرده‌ها فاصله دارند.

مقایسه کلاس آموزش سه تار و تار برای شروع آموزش

۴۳۶ بازديد

تار و سه تار دو ساز اصیل و صاحب اعتبار، هر دو برخاسته از سرزمین ایرانیان، و هر دو ساخته شده از مصالح طبیعی هستند.
بجز شباهت نام این دو ساز ایرانی، که در آنها کلمه “تار” به معنی رشته یا “سیم” است،
در ساختمان و سبک نواختن و صدای این دو ساز نیز شباهت‌ها و البته تفاوت‌هایی قابل اشاره وجود دارد.
شباهت‌های موجود باعث می‌شود که اغلب اوقات نام این دو ساز در کنار هم آورده شود و نوازندگان بسیاری را شاهد باشیم که هم تار می‌نوازند و هم سه تار.
تفاوت‌های موجود ممکن است این سوال را برای یک هنرجوی کلاس آموزش سه تار پیش بیاورد که نواختن کدامیک سخت‌تر است؟
بر همین اساس کدامیک برای شروع یادگیری موسیقی مناسب‌تر است؟
در ادامه‌ی این مقاله، به توضیحات بیشتری در رابطه با شباهت‌ها و تفاوت‌های تار و سه‌تار و خصوصیات هرکدام از آنها پرداخته شده است
تا در نهایت خود هنرجو بتواند با شناخت بدست آمده و با مقایسه بین این دو ساز، به انتخاب مناسب خود برسد.

بررسی تار و سه تار در آموزشگاه موسیقی شرق تهران

همانگونه که گفته شد تار و سه تار در اجرا از نظر ابزار مضراب‌زنی متفاوت هستند.
استفاده از ناخن در نوازندگی سه تار، صدایی لطیف‌تر نسبت به تار که آن را با مضراب فلزی می‌نوازند ایجاد می‌کند.
در رابطه با تکنیک نوازندگی، تقریباً تمام تکنیک‌های نوازندگی تار و سه تار مشابه است.
تنها تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد، شیوه مضراب راست و چپ جابجا در این دو ساز است.
در نوازندگی تار مضراب عادی یا راست، زخمه‌ای است که از بالا به پایین بر سیم وارد می‌شود و مضراب چپ مضرابی است که از پایین به بالا بر سیم فرود می‌آید.
در نوازندگی سه تار، درست عکس آنچه بر روی تار اتفاق می‌افتد برقرار است،
یعنی مضراب راست سه تار از پایین به بالا، و مضراب چپ از بالا به پایین اجرا می‌شود.

همانگونه که انتظار می‌رود، ابعاد کوچک‌تر و ظریف‌تر سه تار نسبت به تار، موجب می‌شود صدای ملایم‌تری داشته باشد.
صدای سه تار زنگدار اما لطیف و کم‌حجم است.
حجم صدای سه تار برای اجراهای زنده و گروهی کافی نیست،
از همین رو از گذشته تا به امروز، سه تار را سازی برای خلوت و تنهایی هنرمند می‌شناسند.

شاید بهترین توصیف از سه تار، نظر استاد ابوالحسن صبا درباره این ساز باشد که گفته است:
“سه تار سازی است که برای یک نفر کم و برای دو نفر زیاد است”.

همچنین برای آشنایی بیشتر با ساز سه تار میتوانید به مقاله های موجود در بخش آموزش سه تار مراجعه فرمایید

تار اما در مقابل، صدایی غنی و پخته و به مراتب بلندتر از سه تار دارد.
صدای پرقدرت تار، استفاده از آن را در گروه‌نوازی‌ها عملی می‌کند.

برخی معتقدند که اگر نوازنده‌ای ابتدا تار را یاد بگیرد، بعدها سه‌تار را بهتر خواهد نواخت.
برخی دیگر معتقدند که سه تار شروع آسان‌تری است.
به نوآموزان موسیقی توصیه می‌شود که سلیقه خود را معیار اصلی انتخاب بین کلاس آموزش تار و کلاس آموزش سه تار یا هر ساز دیگری قرار دهند.
هیچ سازی نسبت به ساز دیگر برتری ندارد.
اگر صدای سازی را دوست می‌دارید و مایل هستید خودتان را در مقام نوازنده آن ساز ببینید، آن ساز برای شما “بهتر” یا مناسب‌تر است.
فراموش نکنید که تنها نوازنده‌ای موفق خواهد بود که با ساز خود ارتباط خوبی برقرار کند،
و زمانی که این ارتباط بوجود بیاید، هم شخص نوازنده و هم مخاطبین وی از نوای دلنشین یک ساز لذت خواهند برد.