یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

سمفونی شماره ۵ بتهوون سمفونی بی نظیر از انسانی ماورایی

۹۶۴ بازديد
سمفونی شماره ۵ بتهوون

سمفونی شماره ۵ بتهوون سمفونی بی نظیر از انسانی ماورایی

سمفونی شماره ۵ از بتهوون در دو مینور اپوس ۶۷ ، ” Ludwig van Beethoven – Symphony No. 5 In C Minor, Op. 67, Fate I. Allegro Con Brio “،
پنجمین سمفونی از ۹ سمفونی بتهوون بود.
سمفونی شماره ۵ از بتهوون در دو مینور اپوس ۶۷ ، بین سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۰۸ نوشته شد.
این قطعه از پرطرفدارترین و بهترین قطعات موسیقی کلاسیک غربی و یکی از قطعاتِ بیشتر نواخته شده است.

سمفونی شماره ۵ از بتهوون در دو مینور اپوس ۶۷ ،
برای نخستین بار در تئاتر وین ” Vienna‘s Theater an der Wien ” در شهر وین و در سال ۱۸۰۸ اجرا شد.
در میان نه سمفونی بتهوون، سمفونی پنجم معروفترین آنها است و بیش از همه مورد توجه و علاقه قرار گرفته،
برای پیدا کردن دلیل مرغوبی و محبوبی آن لازم نیست زیاد جستجو کنیم،
سادگی آن اشکال کار شنونده را به حداقل می‌رساند، موسیقی در هیچ موردی مبهم نیست و از ابتدا تا انتها پُر الهام و گویا است.

سمفونی شماره ۵ از بتهوون در دو مینور اپوس ۶۷ ، موومان اول در فُرم آلگرو ” Allegro con brio ” است.
موومان دوم که بصورت ” Andante con moto “، یک قطعه آندانته یا واریاسیون است
که با تعمق بیشتر ساخته شده ولی الحان آن در کمال روانی است
و لطف و شکوه فراوان دارد. موومان سوم ” ScherzoAllegro ” موثرترین قطعه اسکرتسوئی است
که بتهوون تصنیف کرده و بر اساس همان تِم موومان اول تنظیم شده ولی به تدریج از شدتش کاسته می‌شود
و بدون اشکال و خیلی روان به قسمت نهائی یا فینال منتهی می‌گردد. موومان چهارم نیز در فرم آلگرو هست.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

این اسکرتسو مخصوصاً از لحاظ قسمت هائی که برای ویولنسل ساخته شده و اجرای آن محتاج زبردستی و مهارت زیاد است،
بسیار قابل توجه می‌باشد،
سمفونی در پایان به یک شاهراه پر فتح و ظفر می‌افتد و تکرار قسمت هائی از اسکرتسو به گوشه و کنایه‌های تند آن می‌افزاید،
فراوانی اندیشه و حالت شیطانیِ سر خوش بتهوون در آن به حدی است که نفس شنونده را می‌گیرد.

سمفونی و نقاشی مخصوصی که در چهار نوشته دیده می شود، در سراسر جهان شناخته شده اند،
و این اصطلاح به طور مرتب در فرهنگ عامه پسند شده است
که از آن بصورت نسخه های دیگری از قبیل نسخه های میکس به فیلم های راک و رول، برای استفاده در فیلم ها و تلویزیون ها شناخته شده است.

از زمان جنگ جهانی دوم گاهی اوقات سمفونی شماره ۵ از بتهوون در دو مینور اپوس ۶۷ به عنوان “سمفونی پیروزی” یا ” Victory Symphony ” نامگذاری شده است.
“V” شخصیت رومی برای شماره پنج است؛ عبارت “V for Victory” به عنوان مبارزاتی از متحدان جنگ جهانی دوم شناخته شد.

آموزشگاه موسیقی ویولن

سمفونی پنجم روند فرایندی طولانی داشت، همانطور که بتهوون ایده های موسیقی را برای کار طراحی کرد.
اولین “طرح” (پیش نویس های خشن ملودی و دیگر ایده های موسیقی) از سال ۱۸۰۴ پس از تکمیل سومین سمفونیک به پایان می رسد.

با این حال، بتهوون بارها کار خود را انجام داد تا ترکیبات دیگری را تغییر دهد.
از جمله اولین نسخه فیدلیو ” Fidelio “، یعنی ” Appassionata piano sonata ” ،
کوارتت زهی رازوموفسکی ” Razumovsky string quartets “، کنسرتو ویولن ” Violin Concerto “،
کنسرتو ۴ پیانو ” Fourth Piano Concerto “. نسخه نهایی سمفونی پنجم، که در سال ۱۸۰۷-۱۸۰۸ انجام شد،
همزمان با سمفونی ششم در دنیای موسیقی نمایان شد.

سمفونی پنجم در ۲۲ دسامبر ۱۸۰۸ در یک کنسرت ماموت ” mammoth concert ”
در سالن تئاتر وین در شهر وین متشکل از نخستین نمایشهای بتهوون به مرحله اجرا در آمد
و بتهوون خود این پدیده را سرپرستی کرد.
این کنسرت بیش از چهار ساعت طول کشید.
دو سمفونی بر روی برنامه به ترتیب معکوس ظاهر شد: سمفونی ششم ابتدا اجرا شد و بعد سمفونی شماره پنجم در نیمه دوم ظاهر شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.