یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

پرویز مشکاتیان پدر سنتور ایران

۹۹۹ بازديد
پرویز مشکاتیان

پرویز مشکاتیان پدر سنتور ایران

هشتمین سالگرد درگذشت پرویز مشکاتیان توسط مردم بر مزار او گرامی داشته شد.

شهریورماه سال ۱۳۸۸ را هنردوستان از یاد نمی‌برند؛
صدای قدم‌های پاییز که می‌آید، شهریورِ نیشابور خود را بیش از پیش همدم خزان می‌بیند.
روز پروازِ پرویزِ ایران از خاطر مضراب‌های هیچ سنتوری پاک نخواهد شد.
این روزها بوی خزانِ پرویز مشکاتیان در زادگاهش پیچیده،
اگرچه مراسم رسمی درخوری در شهرش برای او برپا نشد،
ولی از ۲۹ تا ۳۱ شهریورماه مردم برای ادای احترام به او، مزارش را کنار آرامگاه عطار گلباران کردند.

خبرنگار ایسنا نیز همراه برخی اعضای خانواده مشکاتیان
بر سر مزارش حضور یافته و با خواهر این آهنگساز، موسیقیدان و نوازنده چیره‌دست گفت‌وگو کرده است.

پروین مشکاتیان درباره کودکی‌ خود و برادرش گفت:
من با پرویز اختلاف سنی کمی داشتم.
بازی‌های ما تقریبا مشترک بود.
به یاد دارم، پرویز به فیلم‌های سینمایی علاقه زیادی داشت
و هر وقت به سینما می‌رفت،
من باید می‌نشستم و او فیلم را از ابتدا تا پایان، ایستاده برایم تعریف می‌کرد.
فیلم‌های آن زمان موسیقی داشت.
او با وسایل خانه، ادای موزیسین‌ها را درمی‌آورد؛
مثلا روی متکا، سنتور می‌زد و با دو تا چوب ویلون می‌نواخت و همزمان آهنگ‌ها را زمزمه می‌کرد.

وی ادامه داد:
پس از آن، پدرم با کمک نجار محله، سنتور کوچکی برای او ساخت که وسیله بازی پرویز شد.
در آن زمان، بچه‌ها یا عروسک داشتند
یا تفنگِ اسباب‌بازی، ولی وسیله بازی ما، سازهایی بود که در خانه داشتیم.

آموزشگاه موسیقی

مشکاتیان اظهار کرد:
پرویز در شش سالگی، آموختن موسیقی را با سنتوری که از مشهد برایش خریده بودند، شروع کرد.
ما با همین سنتور کوچک پرویز و دایره زنگی من، مرتب برای بچه‌های محله اجرا می‌گذاشتیم.
این بازی و سرگرمی ما بود و در این فضا بزرگ شدیم.
پدرم از شاهنامه، عطار و مشاهیر ادبیات برای ما می‌گفت و ما را با آنها آشنا می‌کرد.

او همچنین گفت:
یک روز، پدرم من و پرویز را به شهر کهنه برد
و در آرامگاه عطار، نحوه کشته شدن عطار را برای ما تعریف کرد.
آشنایی پرویز با عطار و اشعار و زندگی این عارف بزرگ، او را بسیار به ادبیات علاقه‌مند کرد.
از همان زمان از پدرم ادبیات می‌آموخت و شعر حفظ می‌کرد و با خودش دکلمه می‌کرد.

مشکاتیان درباره عجین بودن خانواده‌اش با ساز، توضیح داد:
من و پرویز، سازها را در کودکی با گِل می‌ساختیم و تزئینی استفاده می‌کردیم.
ما در خانواده، هر کدام یک ساز می‌نواختیم، حتی مادرم با پدرم همراهی می‌کرد،
ولی هیچ‌کدام مثل پرویز حرفه‌ای نشدیم.
پرویز اولین کنسرت خود را در هشت سالگی با آقایان درجزی و جوادیان در مدرسه امیر معزی داشت
که خیلی هم موفق ظاهر شد.

او درباره خانه پدری پرویز مشکاتیان و برنامه‌هایی که برای این خانه ارائه شده،
از جمله تبدیل شدن آن به موزه، گفت:
درباره خانه پدری، قول‌های زیادی داده شد، ولی هنوز عملی نشده است.
هرکدام از شهردارها قولی داده و بعد تغییر کرده‌اند.
امسال اولین سالی بود که شهرداری و اعضای شورای شهر بر سر مزار پرویز آمدند
و قول‌هایی دادند که امیدواریم عملی شود تا مردم نیشابور و خانواده مشکاتیان راضی شوند.
اعضای شورای پنجم نیشابور و سرپرست شهرداری این شهر
درباره ساماندهی فضای آرامگاه این هنرمند فقید و بسترسازی خانه پدری این موسیقیدان برجسته،
برای راه‌اندازی موزه مشکاتیان قول همکاری داده‌اند.

پرویز مشکاتیان ـ‌ آهنگساز، موسیقیدان و نوازنده چیره‌دست سنتور ـ‌ ۳۰ شهریورماه ۱۳۸۸ در تهران درگذشت.

تاریخچه آموزش پیانو

۷۴۰ بازديد

امروزه برای آموزش پیانو از شیوه های متعددی استفاده میکنند که هرکدام تاریخچه و قدمت زیاد ی دارد.
اما اینکه این روش های آموزش پیانو از کجا آمده اند و منشا هرکدام چه بوده است مطلبی است که هر هنرجوی پیانو باید ان را بداند.
در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه آموزش پیانو آشنا کنیم.

سیر تکاملی نوازندگی پیانو

قرن هیجدهم دوران کلمنتی و چرنی (Clementi & Czerny)

قبل از قرن نونزدهم آموزش پیانو شامل سه قانون کلی بود :

– عملکرد انگشتان باید کاملا مجزا از مچ دست و بازو باشد.
– فراگیری تکنیک روندی کاملا مکانیکی است که تنها راه دستیابی به آن انجام ساعت ها تمرین روزانه است.
– استاد موسیقی سلطه و اختیار مطلق را داراست.

کلمنتی (Muzio Clementi) اولین کتاب در زمینه تکنیک های پیانو را با عنوان “Introduction to the Art of Playing the Piano” در سال ۱۸۰۱ منتشر کرد.
در این کتاب قانون کلی که او مطرح کرده بود، نیرومندی و قدرت مساوی هر پنج انگشت بود.
او اصرار داشت که دست بی حرکت باشد، مچ به حالت افقی قرار بگیرد،
انگشتان به حالت منحنی بلند شده و با قدرت به نت ها ضربه وارد شود.

این تکنیک در تمام تمرینی های چرنی (Carl Czerny) که هم اکنون نیز در برنامه تمرین بسیاری از نوازندگان جوان قرار دارد،
به صورت عملی نمایش داده شده است.
روش چرنی در حقیقت مجزا نمودن تسلط تکنیکی نوازنده از برداشت موسیقیایی اوست.

قرن نوزدهم دوران شوپن و لیست (Chopin & Liszt)

گسترش بیش از پیش پیانو و حضور آهنگسازان نوازنده، مباحث جدیدی را در قرن نوزدهم در مورد این ساز مطرح نمود.
لیست (Liszt) اولین شخصی بود که حرکت تک تک انگشتان را به بازو مرتبط می دانست
و تغییر ریتم (rhythm) موسیقی را کاملا مرتبط با حالات درونی نوازنده می دانست.

شوپن بر ترکیب حرک دست ها، مچ، ساعد و بازو برای رسیدن به صدایی غنی تر در نوازندگی تاکید بسیار داشت.
به عقیده او بازوی نوازنده باید آزاد باشد و از سفت کردن مفاصل و ماهیچه ها پرهیز کند.
از نظر شوپن تکنیک جزء اصلی موسیقی به شمار می رفت.

علیرغم به کارگیری روش های جدید، متدهای آموزش این دو آهنگساز تقریبا مقابل یکدیگر قرار داشت.
شوپن به برگزاری کلاس های خصوصی با تک تک شاگردان علاقه مند بود، درحالیکه لیست کلاس های عمومی را ترجیح می داد.
در مقام یک معلم پیانو شوپن صبور و مهربان بود، اما لیست متکبر و سرزنش گر بود.

شوپن به نوعی وسواس دچار بود و تا زمانی که شاگردان بر یک قطعه تسلط کامل پیدا نمی کردند، بارها و بارها آن را تکرار می نمود.
لیست بسیار منطقی بود و هر کار را تنها یک بار تکرار می کرد.

شوپن اجرای آثار باخ، موتزارت، کلمنتی، هومل (Johann Nepomuk Hummel)، وبر (Freiherr von Weber) را ترجیح می داد،
در حالیکه لیست برای تمرین آماده گوش دادن به هر اثری، حتی آثار جدید منتشر نشده نیز بود.

قرن بیستم

فواید به کارگیری تکنیک هایی که از انتقال وزن استفاده می کردند،
برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ توسط یکی از اساتید آکادمی رویال موسیقی لندن تابیاس متهی (Tobias Matthay) مطرح شد.

او به این تتیجه رسید که برای داشتن طیف وسیع و رنگهای متنوع در صدای ساز، انگشتان باید توسط وزن بدن پشتیبانی شوند.
این عقیده که بسیار هم منطقی بنظر می رسد طی پنجاه سال گذشته مورد توجه کارشناسان فن قرار گرفته
و نسخه های گوناگونی از آن امروزه مورد استفاده مدرسان پیانو قرار می گیرد.
در تمام این روشها چرخش، جهت گیری، وزن بازوها و حالت نوک انگشتان همه و همه واژه های آشنایی در قلمرو آموزش و نوازندگی پیانو به شمار می روند.

اخیرا پزشکان تحقیقات ویژه ای را در زمینه درمان تورم تاندون ها و دیگر مشکلات فیزیکی مربوط به نوازندگی به انجام رسانده اند.
دورتی تاوبمن (Dorothy Taubman) موسس و مدیر بخش موسیقی انیستیتوی پیانوی Taubman،
بیش از پنجاه سال از عمر خود را وقف مطالعه و تحقیقات در زمینه صدمات ناشی از موسیقی نموده است.
او به گسترش روش های پایه ای و منطقی در تکنیک های نواختن پیانو پرداخته
و معتقد است در صورتی که نوازندگان روش صحیح نواختن را فرا گیرند،
از کلیه آسیب های فیزیکی مانند تورم تاندون ها و سندروم عصب میانی مچ دست، در امان خواهند ماند.

آموزشگاه موسیقی

تاوبمن در روش پیشنهادی خود حرکت دائم بازو و دست را که سبب می شود ماهیچه ها برخلاف آناتومی طبیعی خود کار کنند، حذف نموده است.
به عقیده او تکنیک و موسیقی از یکدیگر جدایی ناپذیرند و این بدن ماست که وزن، طنین، نشیب و فراز، درجه صدا و رنگ موسیقی را تولید می کند.
کلیه تفکرات و احساسات نوازنده در صورتی که بدنش عملکرد درستی نداشته باشد، بی استفاده باقی خواهد ماند.

با تمام این اوصاف، امروزه بیشتر نوازندگان با روش “محدود نمودن حرکت، تنها به انگشتان دست” موافق هستند
و حرکت ساعد و بازو را تنها در صورت نیاز به صدای غنی تر لازم می دانند.
با این حال هر نوازنده باید روش مختص به خود را در مقابل ساز به کار گیرد.

همانگونه که اگون پتری (Egon Petri) استاد پیانوی روسی در یک جمله به شاگردانش می آموخت:
“هرگز آنچه را که من به شما میگویم یک قانون تلقی نکنید،
اما روش های مرا نیز امتحان کنید؛ اگر برایتان مفید بود آنها را به کار گیرید،
در غیر این صورت آنها را فراموش کنید و روش های دیگر مناسب خود را بیابید.

تاریخچه خطوط حامل

۷۷۴ بازديد

پیش از آن که موسیقی کتبی اختراع شود مردم با گوش دادن و یادگیری شنوایی اهنگسازی میکردند.
که البته هنوز هم بسیاری این نوع آهنگسازی که به آن بداهه نوازی گفته میشود را بیشتر در حرفه خود استفاده میکنند.
اما یکی از اختراعاتی که به پیشرفت موسیقی بسیار کمک کرد موسیقی نوشتار بود که اساس آن را پنج خط حامل تشکیل میدهد.

موسیقی غربی متشکل از قطعه های طولانی و پیچیده برای گروه های بزرگی از نوازندگان است
که آواز خواندن یا پخش قطعات دقیقا به عنوان یک آهنگساز در نظر گرفته شده است.
بدون موسیقی کلاسیک نوشته شده، این خیلی دشوار خواهد بود.
بسیاری از انواع مختلف نشانه های موسیقی اختراع شده اند و برخی از آنها هنوز استفاده می شوند.
با این حال، شایسته ترین روش برای نوشتن موسیقی، در حال کار بر روی پنج خط حامل است.
در حقیقت، این نوع موسیقی نوشتاری بسیار گسترده شده ، و بعبارتی نت نویسی معمولی ” common notation ” نامیده می شود.

پنج خط حامل به صورت پنج خط افقی موازی نوشته می شوند.
اکثر نت های موسیقی بر روی یکی از این خطوط قرار می گیرند یا در فضای بین خطوط قرار می گیرند.
خطوط اضافی برای نشان دادن یک نت در بالا و یا پائین پنج خط حامل است .
خط های عمودی بر روی پنج خط حامل را به بخش های کوتاه به نام میزان تقسیم می کنند.
دو خط دوبل عمودی، برای علامت گذاری به انتهای بخش های بزرگتر موسیقی، از جمله انتهای یک قطعه استفاده می شود.

آموزشگاه موسیقی

مهمترین نماد بر روی پنج خط حامل ، نماد کلید ” Key signature ” است،
نماد کلید در واقع امضای کلیدی و زمان در ابتدای قطعه است که ظاهر می شود.
بسیاری از انواع مختلف نمادها و کلیدهای موسیقی بر روی، بالا و یا پائین پنج خط حامل ظاهر می شود.
یک نت برای یک صدا است و نماد مکث یا سکوت برای یک در میان نت هاست
نمادهای دیگر در پنج خط حامل، مانند نماد کلید، امضای کلیدی و امضای زمان، به شما اطلاعات مهمی در مورد نت ها و اندازه ها می دهد.
نمادها که در بالا و پایین موسیقی ظاهر می شوند می تواند به شما سرعت را در قطعه نشان دهند.

نت ها از چپ به راست خوانده می شوند.
در بسیاری از قطعات و بسیار از سمفونی ها و … ، در برگه های نوشته شده تعدادی از این خطوط حامل وجود دارد.
این را به عنوان گروه خطوط حامل نامیده می شود.
دلیل وجود این دسته یا گروه خطوط حامل این است که در یک برگ نوشته شده ، نت ها برای سازهای مختلف قرار بگیرد.

صدای بم در خوانندگی چه ویژگی هایی دارد

۷۴۴ بازديد
بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

صدای بم در خوانندگی چه ویژگی هایی دارد

در خوانندگی روی انواع صدا با طیف های مشخص اسامی خاصی گذاشته میشود که شاید تعریف آن در دنیای موسیقی حرفه ای با تعریف عامیانه آن اندکی متفاوت باشد.
در این مقاله برای شما در مورد ویژگی ها و مشخصات صدای بم از دید موسیقی دان ها صحبت خواهیم کرد.
صدای بم یا باس، پایین ترین نوع صدا است.
خواننده بم کسی است که تمامی نت های پایین را به راحتی می خواند.

محدوده موسیقی صدای بم معمولا فا (پایین کلید باس) تا می (اولین خط از کلید تربل) است ولی می تواند تا می بمل تا فا هم وسعت پیدا کند.

انتقال های محدوده صدا در صدای بم این گونه است ک از صدای سینه تا صدای میانه درحدود نت لا یا لا بمل پایین تر از دو میانی است
و صدای سر آن در حدود ر یا ر بمل بالاتر از دو میانی است.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

تن صدا ی بم یا باس، عمیق ترین، غمگین ترین و سنگین ترین صدای مردانه است.
ضعف صدای بم در صدای سر آن است.

تقسیمات صدای بم این گونه است :
بریتون (baritone) پرکننده میان تنور میانی و بم است.
باریتون معمولا از نت لا (اولین فضای کلید باس) یا فا (اولین فضا از کلید تربل) پایین دو بالا مردانه است.
بریتون باس بعضی از پهنای باریتون و بضی از ژرفای بم را دارد
و معمولا محدوده آن لا بمل (اولین فضای کلید باس) تا فا (اولین فضا از کلید تربل) و بعضی اوقات به اندازه نت سل پایین دو بالای مردانه بالا است.
انتقال های محدوده صدای باریتون معمولا در لا و سی پایین تر از دو میانی و ر و می بالاتر از دو میانی است.
باس یا باریتون معمولا در تئاترهای موزیکال نقش شریر، پدر یا مرد سالخورده را دارد.
مانند میکادو، جاد فرای در اوکلاما، کینگ آرتور در کملوت و تئودور در کارمن

تاثیرات تنفس صحیح روی کیفیت صدای بم

1- به صدای شما قدرت مضاعف می دهد.
برای تست این موضوع چند عبارت را در حالی که مشغول تنفس صحیح هستید انتخاب کرده و به زبان آورید.
سعی کنید همزمان بلندتر صحبت کنید. در چنین حالتی قطعا صدای شما پرقدرت تر از گذشته خواهد شد.

2- صدای شما کلفت تر به نظر می رسد؛ بدون این که ناحیه حلق و گلو خراشیده شود.
به این ترتیب رزونانس و جاذبه صدا نیز بیشتر خواهد شد.

 

راهنمای رنت ماشین در بهار قسمت بیستم

۷۶۰ بازديد

راهنمای اجاره ماشین و رنت ماشین در بهار قسمت بیستم در این بهار و در انتهای زمستان بهترین فرصت برای سفر است.

زمان بندی مناسب برای اجاره خودرو برای سفر

راهنمای رنت ماشین : شاید از زمان سفر شما، بودجه بندی قبل از تعطیلات کمی طول بکشد

یا شاید فقط بهانه ای برای فرار از سرما باشید.

ما در سال 2018، داغترین مقصد تعطیلات بهار، ز همچنین مقصد های محبوب ترین

و مقرون به صرفه ترین در این سال را در بر داشت.

در قسمت چهارم این مینی راهنما که برای کمک شما طراحی شده

تا با اطمینان برنامه ریزی کنید استان چهارمحال بختیاری معرفی شده

۴) مسافرت به دره عشق و آبشار دره عشق با راهنمای رنت ماشین لوکس

راهنمای رنت ماشین :
یکی دیگر از جاذبه های دیدنی چهار محال و بختیاری دره عشق است.

اگر شما عاشق طبیعت هستید و دوست دارید یک نقطه دنج و رویایی و خیال انگیز را برای خود و دوستانتان انتخاب کنید

و ساعت ها غرق در رویاهای سرسبز خود بشوید این منطقه پاسخگویی این نیاز شماست

و عشق و آرامش در این دره ی پر از عشق برای همیشه در یاد و خاطر شما می ماند.

دره عشق یکی از مناطقی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و در منطقه مشایخ چهارمحال و بختیاری است.

راهنمای رنت ماشین در آبشار پیر غار

راهنمای رنت ماشین:  آبشارهای استان هم که یکی دو تا نیست

یکی دیگر از این آبشارهای زیبا آبشار پیر غار است که از بلندای کوه پیرغار جاری می شود

و یک موسیقی روح نواز و دل انگیز را به شنوندگان اهل دلش تقدیم می کند.

در فصل سرما قندیل هایی که از یخ زدن آبشار بوجود می آید یک دنیا زیبایی جادویی و سحرانگیز را می آفریند.

این همه زیبایی که از جاذبه های دیدنی چهار محال و بختیاری است در فارسان و نزدیک روستای ده چشمه این استان است.

 

اجاره ماشین تشریفات

ساختار و مشخصات بربط

۸۶۸ بازديد

اصولاً بربط یا همان عود در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود که اندازه متداول و معمول همان عودهای ساخت ایران است.
نمونه‌های ساخت کشورهای عربی دارای کاسه‌ای بزرگ و عودهای ترکیه کوچک و عودهای ایرانی متوسط است.
عود معمولاً در سه اندازه کوچک، بزرگ و متوسط ساخته می شود.
عودی که اکنون در ایران می باشد نسبت به سازهای عربی دارای کشیدگی بیشتر و دسته ای بلندتر است.
عود کشورهای عربی دارای کاسه بزرگ، عودهای ترکیه کاسه کوچک و عودهای ایران در اندازه متوسط است.
در ایران دو نوع قالب برای این ساز در نوع ایرانی اش موجود است: قالب قنبری و قالب نریمان

قالب بربط قنبری:

قدری از عود کوچک تر و تفاوت های کوچکی با عود دارد و فقط دارای 10 سیم و گوشی می باشد.

قالب بربط نریمان:

همان قالب عود عربی را دارد قدری کوچکتر می باشد و ایرانی شده است.

اجزای بربط شامل صفحه- کاسه- سیم گیر- شبکه(خورشیدی)- سیمها- دسته- شیطانک- گوشی ها- سرپنجه- پل های زیر صفحه- مضراب
شکم این ساز بسیار بزرگ و گلابی شکل و دسته آن بسیار کوتاه است.
به طوری که قسمت اعظم طول سیم‌ها در امتداد شکم قرار گرفته‌است.
سطح رویی شکم از جنس چوب است که بر آن پنجره‌هایی مشبک ایجاد شده‌است.
بربط فاقد «دستان» است و خرک ساز کوتاه و تا اندازه‌ای کشیده‌است.
بربط دارای ده سیم یا ۵سیم جفتی است البته در برخی مواقع استادان قالب شکنی کرده و دو یا یک سیم در قسمت پایین قبل از سیم دو به ساز اضافه می‌کنند
که این سیم‌ها فا زیر کوک می‌شود.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

سیم‌های جفت با هم همصدا (کوک) می‌شوند و هر یک از سیم‌های دهگانه، یک گوشی مخصوص به خود دارد؛ گوشی‌ها در دو طرف جعبه گوشی (سر ساز) قرار گرفته‌اند.

بربط(عود) بم‌ترین ساز بین سازهای زهی است؛
نت نویسی آن با کلید سل است(در واقع نت نویسی آن با توجه به وسعت و بمی صدای ساز بر اساس کلید فا می‌باشد
که برای سهولت نت خوانی و نوازندگی یک اکتاو بالاتر نوشته میشود) که جمعاً دو اکتاو است.

معمولاً نقش واخوان دارد و گاه این سیم جفت نیست.
صدای بربط(عود) به نحوی است که صدای اکتاو چهارم پیانو از راست به چپ برابری دارد
و در اصل باید بربط(عود) را با کلید «فا» نواخت یعنی صدای اصلی بربط یک اکتاو پایین‌تر از آن است که امروز متداول شده‌است.

مضراب بربط از پر مرغ (یا پر طاووس و شاه‌پر عقاب و حتی پر لاشخور ) تهیه شده‌است
و گاه نیز نوازنده با مضراب دیگری ساز را می‌نوازد. نوازنده‌های امروزی از مضراب‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.
صدای بربط بم، نرم و در عین حال گرم و جذاب و نسبتاً قوی است.
این ساز نقش تک‌نواز و هم‌نواز هر دو را به خوبی می‌تواند ایفا کند.
همانگونه که مستحضرید بربت صدایی بم و تا حدودی تو دماغی دارد
که دلیل آن نوع زه (سیم) ساز و عدم وجود پرده بندی(مانند ویلن) روی دستهٔساز است.
پرده بندی موسیقی ایرانی بخوبی روی این ساز قابل بیان است.

سازندگان بربط :

ساز عود در یک‌صد سال اخیر کاملاً در قبضه‌ٔعرب‌ها و به‌خصوص مصری‌ها بوده است.
از جمله نوازندگان معروف این ساز منیر بشیر عراقیاست.
در کنار او می‌توان به نام‌هایی چون ریاض سنباطی، فرید الاطرش، ناصر شمه و انور براهم اشاره کرد.

در ایران نیز پس از احیای ساز عود تلاش‌های مثمرثمری صورت گرفت.
هم چنین ابراهیم قنبری مهر با ایجاد تغییراتی در ساختار عود عربی از جمله کوچک تر کردن کاسه
و بلند تر کردن دسته به قالب جدیدی دست یافته و نام آن را بربت گذاشته است.
این تغییرات مورد استقبال نوازندگانی چون حسین بهروزی‌نیا قرار گرفته است.
بسیاری از دیگر سازندگان این ساز نیز به تجربیاتی در تغییر ساختار فیزیکی عود رسیده‌اند

لحظه ورود عروس و داماد به جشن عروسی را با شکوه کنید

۷۷۵ بازديد
تالار عروسی

لحظه ورود عروس و داماد به جشن عروسی را با شکوه کنید

برگزاری مراسم عروسی این روزها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
بنابر این هر عروس و دامادی دوست دارد آن را به تزیینات و برنامه های خاص هرچه جذابتر و با شکوه تر کند.
یکی از مراحل ویژه جشن عروسی لحظه ورود عروس و داماد به تالار عروسی یا باغ عروسی است.
معمولا موسسات تشریفات عروسی برای این مورد برنامه های خاصی را در نظر میگیرند.
در ادامه برای شما عزیزان برخی از ایده هایی که میتواند این لحظات را به یاد ماندنی و با شکوه کند را توضیح میدهیم.

ورود عروس و داماد به تالار عروسی

برای این کار، اول از همه باید به جایگاه و مسیر ورودی عروس و داماد دقت کنید.
قطعاً فضایی که برای عروس و داماد در باغ یا تالار عروسی در نظر گرفته شده است،
نقش بسزایی در به سرانجام رساندن ایده‌های خلاقانه شما خواهد داشت.

اگر مسیر ورودی عروس و داماد به میزان کافی بزرگ باشد، می‌توانید با گل آرایی محیط را رمانتیک‌تر کنید.
به عنوان مثال می‌توانید تمامی مسیری که عروس و داماد از درب ورود تا جایگاه باید طی کنند را با گلبرگ‌های گل بپوشانید.
می‌توانید از گل‌های هم‌رنگ با لباس و یا دکور تالار استفاده کنید تا هارمونی بهتری در محیط ایجاد شود.
قرار دادن شمع یا بادکنک در کنار مسیر عبور عروس و داماد، یکی دیگر از ایده‌های جالبی است که موجب می‌شود فضا زیباتر جلوه کند.

نورپردازی و نورافشانی یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی ما است که البته این روزها بسیار هم رایج شده است.
آتش بازی هم از دیگر مواردی است که می‌توان برای ورود عروس و داماد در نظر گرفت.
قطعاً آتش بازی توجه همه حضار را یک باره به سمت عروس و داماد جذب خواهد کرد.

همه موارد ذکر شده متعلق به زمانی است که تالار عروسی یا باغ عروسی شما از فضای درخوری برخوردار باشد.
اگر باغ و یا تالار کوچکی دارید و از این بابت نگرانی دارید، بای بگوییم که نگرانی شما کاملاً بی مورد است
زیرا می‌توانید تقریباً تمام موارد ذکر شده را با کمی تغییر در تالار و یا باغ خود به کار ببندید.
به عنوان مثال، اگر تالار شما فضای کافی برای دیزاین ورودی عروس و داماد در اختیار ندارد،
می‌توانید با یک تکه تور و یا گلبرگ‌های گل، مسیری را ایجاد کنید که همه میهمانان متوجه شوند این بخش به ورود عروس و داماد تعلق دارد.

نقش ساق دوش ها

ساقدوش‌ها نقش بسیار مهمی در نظم و ترتیب بخشیدن به مراسم عروسی شما بر عهده دارند.
ساقدوش‌ها می‌توانند پیش از ورود عروس و داماد شرایط را جوری مهیا سازند
که همه چیز درست در جای خود قرار داشته باشد
و از حضار بخواهند که به احترام ورود عروس و داماد سکوت را رعایت کنند.
برای مثال می توانند از میهمانان بخواهند که پیش از ورود عروس و داماد بر سر جای خود بنشینند
و یا با ترتیب خاصی در مسیر ورود عروس و داماد بایستند
که در این صورت دست گرفتن شمع فضا را رمانتیک می‌کند اصولاً ساقدوش‌ها پس از ورود عروس و داماد گلریزان می‌کنند.

نکاتی در مورد زیر چانه ای ویولن

۸۱۹ بازديد

اولین زیر چانه ای ویولن توسط هنرمندی به نام لویی اشپور ساخته شد.
این هنرمند ویولن ساز ، آهنگساز و رهبر ارکستر بود.
مدل های زیر چانه ای ویولن امروزی در اصل نمونه هایی تقلیدی از همین زیر چانه ای میباشند.
البته در آینده هنرمندانی مانند ویوتی زیر چانه ای ساخته شده توسط اشپور را ارتقا دادند.

مدل های مختلف زیرچانه ای ویولن :

مدل تکا Tekka
این مدل درست در سمت چپ سیم گیر نصب می شود
و از نوعی است که اکثر دانشجویان جوان روی ویولون های خود آن را نصب می کنند.
این نوع زیرچانه ای معمولا ارزش آزمایش را دارد.

ورمیه Vermeer
این مدل طوری طراحی شده که تا وسط سیمگیر ویولون قرار می گیرد
و لذا سر نوازنده مطمئنا بر روی ساز تعادل بیش تری می یابد.
ارتفاع این زیرچانه ای نسبتا بزرگ است و اگر شما بازوان کوتاهی دارید و گردن بلند این مدل برای شما بسیار مناسب است.

فلش Flesh
این زیرچانه ای ها مستقیما در وسط ویولونو در سراسر عرض سیم گیر قرار می گیرند.
اگر گردن بلندی دارید (مثل مدل ورمیه)با این زیرچانه ای راحت خواهید بود.
برخی از مدل های فلش دارای برجستگی در وسط هستند که برای ویولونیست هایی که چانه ای باریک دارند مناسب است.
ویولونیست های بلند قد اغلب زیر چانه ای فلش را برای خود مناسب میدانند.

آموزشگاه موسیقی ویولن

گارنری Guarneri
این زیرچانه ای ها ساده ترین و راحت ترین زیرچانه ای هستند.
این مدل در سمت چپ سیم گیر نصب می شود اما دارای یک بخش باریک است که تا سمت راست سیم گیر ادامه می یابد
و ویولونیست ها می توانند تا حد زیادی ویولون را ازادانه بگیرند.
ویویلونیست هایی که دارای آرواره های چهارگوش هستند یا آن هایی که ویولون خود را خیلی راحت نمی گیرند این نوع را دوست دارند.
زیرچانه ای هایی با ارتفاع گوناگون در دسترس قرار دارند .فنجانی زیرچانه ای ها نیز اندازه های مختلفی دارند .

یافتن ارتفاع مناسب به معنای آن است که هنگامی که ویولون روی استخوان ترقوه ی شما قرار دارد
و در حالت نواختن هستید زیر چانه ای با ارتفاع گردنتان تناسب داشته باشد.
زیر چانه ایی را انتخاب نکنید که همه ی فضا را کاملا پر کند
زیرا اگر اینطور شود شما در یک پوزیسیون بی تحرک قرار می گیرید اما نباید این زیر چانه ای هم لق باشد.
هر اندازه که زیر چانه ای شما طویل باشد برای شروع کار مناسب تر است
وهنگامی که نوازندگیتان تکامل یافت شما همواره می توانید بهترین نوع زیر چانه ای را انتخاب کنید

وسایل ضروری روز برگزاری مراسم عروسی

۷۳۱ بازديد
برگزاری مراسم عروسی

وسایل ضروری روز برگزاری مراسم عروسی

در این مقاله لیستی از وسایل ضروری که هر عروسی باید در روز برگزاری مراسم عروسی همراه داشته باشد جمع آوری شده است.

حتی اگر شما از آن دسته از افراد باشید که به همه چیز توجه می کنند و همه چیز را از قبل برنامه ریزی می کنند،
باز هم نباید فراموش کنید که روز عروسی شما بزرگترین روز زندگی شماست
و خیلی مهم است که شما لیستی از وسایل ضروری به همراه خود داشته باشید تا یک اتفاق کوچک تبدیل به یک فاجعه نشود.
همانطور که روز عروسی شما بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده است به همان اندازه هم پر استرس می باشد.
همه ی اینها دلایل مستحکمی است برای اینکه شما (یا ساقدوش هایتان) حتماً یک کیف دستی کوچک از وسایل ضروری ای که ذکر می کنیم با خود به همراه داشته باشند.

حتی اگر شما تا الآن به هیچ کدام از وسایل زیر احتیاج پیدا نکردید
باز هم بهتر است که آنها را همراه داشته باشید تا اینکه هیچ چیزی همراه نداشته باشید.
ممکن است لباستان به صورت تصادفی لکه شود، یا به طرز غیر قابل کنترلی شروع به عرق کردن کنید،
یا شارژ موبایلتان تمام شود؛ شما باید برای تمام این موقعیت ها آماده باشید.

برای اینکه استرس خود را به حداقل برسانید و مطمئن شوید مراسم شما به آرام ترین شکل ممکن برگزار خواهد شد
پس حتماً این وسایل را در روز برگزاری مراسم به همراه داشته باشید.

لوازم ضروری برگزاری مراسم عروسی

پشتی گوشواره

تعدادی پشتی گوشواره ی اضافی برای مواقع ضروری همراه داشته باشید.
برای ساقدوش های خود نیز تعدادی بردارید.
هیچ کس دوست ندارد گوشواره هایش را گم کند!

دستمال جاذب چربی

هر چقدر هم که از اسپری های تثبیت کننده روی صورت خود استفاده کرده باشید،
باز هم ممکن است آرایش شما در طول روز خراب شود.
آرایش خود را با این دستمال های لکه بر تازه نگه دارید.

گچ سفید

شما لباس سفید پوشیده اید. هر اتفاقی ممکن است بیفتد.
اگر لباس شما لکه شد از گچ سفید برای پوشاندن لکه استفاده کنید.

بخارشوی دستی

اگر قرار است شما تمام طول روز لباستان را به تن داشته باشید پس احتمال اینکه قسمت هایی از آن چروک شود زیاد است.
قسمت های چروک لباس خود را با یک بخارشوی دستی درست کنید. مانند روز اولش می شود!

ضد عرق ( دئودورانت)

حتی اگر قبل از اینکه از منزل خارج شوید از دئودورانت استفاده کردید ولی باز هم آن را همراه خود داشته باشید.
پوشیدن یک لباس سنگین، داشتن آرایش در تمام طول روز و جنب و جوش های زیاد باعث می شود
که شما عرق کنید و هیچ چیز بدتر از یک عروس بدبو در شب عروسی نیست.

قطره اشک مصنوعی و یک جفت لنز اضافی

همراه داشتن قطره اشک مصنوعی مهم است مخصوصاً اگر فکر می کنید که ممکن است گریه کنید
(البته کاملاً مشخص است که منظور ما گریه ی خوشحالی و احساسی است).
ریختن اشک باعث می شود که چشمان شما خشک شوند.
اگر شما از لنز استفاده می کنید، همراه داشتن قطره اشک مصنوعی حتی مهم تر هم خواهد بود.
حتی بهتر است که یک جفت لنز اضافی هم برای مواقع ضروری به همراه داشته باشید.

یک اسنک سبک

تعداد زیادی از عروس ها متوجه می شوند که حتی فراموش کرده اند که چیزی بخورند و این قضیه به مضطرب بودن آنها دامن می زند.
تمام کارهای عجله ای شما را به خودش مشغول می کند و ناگهان متوجه می شوید که دلتان دارد ضعف می رود.
برای اینکه یک همچین اتفاقی برایتان نیفتد حتماً یک اسنک سبک همراه خود داشته باشید.

نوار دوطرفه

برای بهترین لباس ها هم ممکن است اتفاقات ناگهانی رخ دهد.
همراه داشتن نوار دوطرفه لباس شما را ایمن خواهد کرد.

کفش راحتی بدون پاشنه

بسته به اینکه هوا چگونه باشد یک کفش راحت همراه خود داشته باشید.
راه رفتن روی تپه ها و ناهمواری ها با کفش پاشنه بلند در تمام طول روز جهت عکاسی مسلماً کار لذت بخشی نخواهد بود و شما را زود خسته خواهد کرد.

خوشبوکننده ی دهان

بسیاری از عروس ها اذعان می کنند که آنها در روز عروسی شان آنقدر نگران بودند که فراموش کردند مسواک بزنند.
حتی اگر مسواک هم زده اید باز هم خوشبوکننده ی دهان در کیف خود داشته باشید تا هوای دهان خود را تازه نگه دارید.
شما قرار است که توسط صدها نفر بغل شوید و با آنها صحبت کنید.

پول نقد

حتی اگر همه چیز از قبل برنامه ریزی شده باشد، باز هم مواردی پیش خواهد آمد که شما مجبور باشید دست به جیب شوید مانند انعام دادن یا … .
یک مقداری پول نقد اضافی برای موارد ضروری همراه داشته باشید.

خودکار لکه بر

گچ سفید برای پوشاندن لکه ها فوق العاده است.
اما یک خودکار لکه بر نیز برای از بین بردن آنها گزینه ی مناسبی می باشد. این را حتماً همراه داشته باشید.

یک کیف کوچک حاوی لوازم خیاطی

دوباره تأکید می کنیم که ممکن است برای لباس شما یا ساقدوشان اتفاق های کوچکی بیفتد.
همراه داشتن یک کیف کوچک حاوی وسایل ضروری خیاطی کسی را ناراحت نمی کند.

لاک ناخن

چه کسی دوست دارد در روز عروسی لاکش خراب شود
آن هم وقتی قرار است تعداد زیادی عکس بگیرد که عکس از دستانش هم جزئی از آنهاست.
لاکی که قرار است در روز عروسی استفاده کنید را همراه خود داشته باشید فقط برای مواقعی که ممکن است اتفاقی بیفتد.

شارژر موبایل

آخرین چیزی که شاید دوست دارید در روز عروسی تان با آن مواجه شوید یک موبایل خاموش است.
بنابراین از روز قبل باطری موبایلتان را شارژ کنید و حتماً شارژر همراه داشته باشید.

سنجاق سر کوچک

بعضی اوقات، تمام اسپری های موی دنیا هم نمی توانند یک قسمت کوچک از مو را از رها شدن نجات دهند.
یک تعداد سنجاق سر کوچک همراه داشته باشیدتا در مواقع نیاز موهایتان را از خراب شدن نجات دهید.

سن آموزش ویولن به کودکان

۷۴۸ بازديد

هر فردی دوست دارد بهترین لحظات را برای کودک خود فراهم نماید
چه از لحاظ شرایط زندگی و چه از لحاظ منزلت اجتماعی،اخلاقی و…
و چه بسا بسیار افرادی مثل ما هستند که دوست دارند موفقیت کودکان خود را از همان ابتدا ببینند
و ما پیشنهاد میکنیم این موفقیت ها را با یاددادن موسیقی به فرندان خود آغاز نمایید.
آموزش ویولن به کودکان ،عشق وعلاقه و حوصله بسیار زیادی نیاز دارد
و با صبر و حوصله و مهربانی ؛ مبانی و اصول اولیه موسیقی وتئوری موسیقی را میبایست با روشهای مناسب کودکان و با قصه و بازی به آنها آموزش داد.

با توجه به مشکل بودن یادگیری ویولن، آموزش باید به صورت پله پله و با برنامه ریزی دقیق و متنوع و مدون باشد ،
که کودک ضمن لذت بردن از آموختن موسیقی ، احساس پیشرفت و رضایت از آموزش داشته باشد.
ایجاد علاقه و انگیزه و ارتباط خوب بین هنرجو وهنر آموز، سبب تسهیل در امر آموزش می شود و تمرین و آموزش شیرین تر می گردد.

آموزشگاه موسیقی ویولن

پرسش رایج خانواده‌ها در آموزش موسیقی به فرزندان این است که سن مناسب یادگیری چه زمانی است؟
معمولا ۴ تا ۵ سالگی سنی است که معمولا کودکان می‌توانند نت را فرا بگیرند و نواختن یک ساز را آغاز کنند
اما با این حال در سنین پایین‌تر نیز می‌توان موسیقی را در قالب بازی‌های کودکانه و با کمک گرفتن از وسایل کمک‌آموزشی به کودک ارائه کرد
که این شیوه در حال حاضر در بسیاری از مراکز پیش‌دبستانی کشور نیز متداول است
بنابراین اگر خانواده‌ها تمایل دارند تا فرزند آنها به صورت جدی موسیقی را دنبال کند،
بهتر است این کار از حدود سن ۵ سالگی فرزندشان با ارف و موسیقی کودکان انجام دهند.

از آنجا که ویلن سایز کوچک برای کودکان هم هست از سنین کم هم می توانند به فراگیری ویولن بپرداند.
بهترین سن برای شروع نوازندگی از دوران کودکی است. توجه داشته باشید در این سنین اگرچه فراگیری کودکان بسیار بالا است
اما بدلیل زود خسته شدن کودکان از کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارد،
بهتر است برای پیشرفت بیشتر، زمان تمرینات آنان را کوتاه تر و به دفعات بیشتر تقسیم کرد.

عده‌ای همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که با بی‌انگیزگی کودک خود نسبت به تمرین‌های موسیقی چه کنیم؟

مساله‌ای که در مورد آموزش موسیقی به کودکان اهمیت دارد، تمرین کودکان است.
کلاس‌های آموزش موسیقی معمولا به صورت یک جلسه یا دو جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای در هفته در آموزشگاه‌ها برگزار می‌شود
و کودک باید آموخته‌های خود را در این جلسه‌ها در طول هفته در منزل تمرین کند.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

در بسیاری از موارد کودک از سوی خانواده‌ها وادار می‌شود که در منزل به تمرین موسیقی بپردازد
در حالی که خود کودک در آن لحظه و آن ساعت تمایلی به انجام این کار ندارد.
این مساله باعث افت کیفیت کار کودک در زمینه آموزش موسیقی می‌شود و حتی ممکن است به دلزدگی او از آموزش موسیقی بینجامد.
وقتی کودک تمایلی به انجام تمرین‌های هفتگی موسیقی خود ندارد،
والدین می‌توانند تمرین او را متوقف کنند تا زمانی که او خود با میل و رغبت برای این کار اقدام کند.

اگر می‌خواهیم که کودک ما موسیقی را فرا بگیرد
در واقع قرار است مهارتی به مهارت‌های فردی کودک بیفزاییم که هریک از این مهارت‌ها می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودک ما را افزایش دهد
و اگر بخواهیم این آموزش را با اجبار فرا روی کودک قرار دهیم،
نه تنها اثر مطلوبی نخواهد داشت حتی ممکن است نتیجه عکس نیز به همراه داشته باشد.
هنرها و مهارت‌هایی مانند موسیقی یا نقاشی برای کودک یک ضرورت محسوب نمی‌شوند
و میل کودک به فراگیری آنها باید حتما در نظر گرفته شود.